07 July 2008

Rivning pågår – en stadsdel dör (litegrann)



NEW YORK Snart är de två husen till höger bilden ovan ett minne blott. (Jag bor i huset till vänster.) Fastigheterna är ganska förfallna och endast bebodda av råttor och duvor, så det är inte konstigt att de rivs. Läget är supercentralt i Harlem, och det är förstås helt galet att inte utnyttja tomten bättre.

Men de hade inte behövt förfalla. Enligt min hyresvärd – som är arkitekt och själv lät rusta upp "mitt" hus, eller rättare sagt hans – så var denna fastighet mer förfallen än de två grannfastigheter som nu rivs, för tio år sedan. Han ville köpa alla, men kom bara åt en enda – som alltså gick att rädda. De två andra har som synes blivit i allt sämre skick, och just nu rivs de sten för sten.

Absolut ingen tycks bry sig. Jag har gått omkring och tagit fotografier från olika håll i ett par da'r, och har inte hört minsta nostalgiska kommentar från någon förbipasserande på gatan.

Som ni ser av en av de undre bilderna är fasaderna vackert utsmyckade, med många detaljer. De kommer med all säkerhet att ersättas med en vanlig trist slät byggnad. Men de här husen hade kunnat bli lika fina som mitt, om de räddats i tid. Det händer så mycket i Harlem nu att det vore bra, tror jag, om det finaste av det gamla räddades kvar.

/Gunilla









Förresten, helt tomma har husen inte varit. För bara ett år sedan låg ett skumt snabbmatsställe kallat "Kennedy Fried Chicken" i bottenvåningen i en av byggnaderna (det finns en bild på huset som det såg ut då hos Wikipedia, uppslagsordet "urban decay", andra fotot uppifrån). I det andra finns fortfarande en gudstjänstlokal för en baptistförsamling:


Jag kikade in hos Mt Hope häromdagen, och är faktiskt inte helt säker på att de riktigt lämnat sin lokal....

/Gunilla

No comments:

Post a Comment