30 September 2008

Swing-a-long

Uppdatering:


Dagens elektorsröst-spådom från 538.com. Close enough (till min gissning, alltså)! Undrar hur en 40%-ig elektor ser ut.

Just nu känns det som att det skulle kunna bli än mer av en jordskredsseger för Obama, i alla fall om alla trender just nu extrapoleras lite. Om Florida röstar demokratiskt blir det t ex – räknat från mitt scenario nedan – 359–179. Och 538.com bedömer chansen/risken för att Obama får minst 375 elektorsröster till minst 26 procent – rätt hög sannolikhet.
Men det hoppas jag verkligen inte, eftersom det skulle innebära att Andreas Henriksson ror hem segern i tippningstävlingen. (Vart tog han vägen, förresten? Hans blogg har inte uppdaterats på väldans länge.)

NEW YORK I Johan Ingerös tävling i juni gissade jag att Obama vinner valet den 4 november genom att kamma hem 331 elektorsröster, och att John McCain därmed får 207.
Men, som jag förklarat i några kommentarer på Ingerös blogg (hittar inte rätt inlägg där; men detta kommer relativt nära): Jag fördelade delstaterna på ett vilt spekulativt och inte helt seriöst vis, delvis en lek med kartan.
Här är ett mer realistiskt försök att komma fram till det slutresultat jag tippat:

Jag har försökt komma så nära min tippning som möjligt. Men tyvärr blev det inte exakt, utan ovanstående karta ger 332–206.
Ändå var jag tvungen att ändra några gissningar för att få ihop siffrorna. Egentligen skulle jag tro att Nevada röstar demokratiskt (blått) och Missouri republikanskt (rött), samt att Nebraska – som i likhet med Maine kan dela upp elektorskollektivet – låter en av sina fem röster gå till Obama. Men då skulle de ha blivit 327–211, alltså lite väl långt ifrån det jag tippat... Och Missouri vill väl hålla på sin tradition, att (nästan) alltid rösta på totalvinnaren.

Det stora för Obama i min gissning är alltså att han i detta scenario skulle vinna Virginia och North Carolina, vilket känns fullt realistiskt trots att de två röstat rött så länge någon kan minnas. Men detta blir nog den enda "sydstatsinbrytningen".

Mest svårtippat just nu, tycker jag: Ohio. Och Florida, förstås. Hm, man skulle lika gärna kunna byta plats på dem i kartan ovan (fast då skulle siffran stämma ännu sämre).

Så här ser en karta med tretton just nu aktuella swing states ut:


De är alltså: Nevada, Colorado, Wisconsin, Missouri, Minnesota, Michigan, Indiana, Ohio, Florida, Pennsylvania, Virginia, North Carolina och New Hampshire.

För den som vill göra en egen karta rekommenderar jag denna sajt.

Senare idag kommer troligen en mängd nya undersökningar, och definitivt senare i veckan, som visar effekten av den senaste tidens händelser (finanskrispaketet, fredagskvällens TV-debatt etc). Jag är förstås mest intresserad av Palin-effekten.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment