04 November 2008

Apple Store – home away from home

CHICAGO Fast lite kan jag ju blogga, förstås. Promenerar i sakta mak på väg från mitt hotell till det hotell där jag ska plocka upp min ackreditering till kvällens begivenheter (jodå, det ska nog gå att få ut en, fast det ryktas om att massor av svenska kolleger inte blir ackrediterade). Och när jag slank förbi Apple Store så...

Jag skippade alla försök att åka runt mellan vallokaler i arrangemang av Foreign Press Centre, och enligt ovanstående rykten så färdas alla kolleger i tre bussar mest omkring i Chicagos innerstad (och "intervjuar varandra").
Kanske "surt sa räven från rönnbären" från min sida, men sååå spännande är det inte att se en massa kostymnissar och kostymnissor rösta på väg till jobbet. Tydligen vågar journalistkåren inte bege sig alltför långt ifrån sina hotell (läs: t ex till vallokalerna i Chicagos utkanter) eftersom de gissningsvis alla har nära förestående deadlines.

Här på North Michigan Avenue fanns en osedvanligt vackert inrymd vallokal i anslutning till en presbyteriansk kyrka. Jag kikade in och blev genast utkörd, eftersom man går in för att rösta och inte bara för att liksom stå och titta (hade jag viftat med mitt presskort hade jag blivit ännu snabbare utkörd). Inga köer alls, men det brukar det inte vara i den här typen av områden (Chicagos "5th Avenue"). Och var det några köer var det nog för några timmar sedan.

Röstningen sker här i Illinois genom en sorts maskiner som packas ihop i resväskor. Så här ser de ut.

/Gunilla

P S Här är bilder och text från när jag kajkade runt i östra Pennsylvania, valdagen för fyra år sedan.

3 comments:

  1. Blir allt lite avis. Chicago vill jag till. Nu!

    Jag "samlar" ju på bra, billiga hotell i bra lägen. När jag bodde i Indiana brukade vi ta tillflykten till Chigago och tog alltid in på http://www.innofchicago.com . Då var det ett lite billigare Best Western-hotell, men bara ett kvarter fr Michigan Avenue och kanske två kvarter fr Marriott på Michigan Av. Dessutom ett anständigt prissatt P-garage i närheten.

    Nu ser jag att de renoverat, tagit bort BW-skylten och att det är lite dyrare. Men läget är fortfarande kanon. Man sparar ju skosulor, vadmuskler och/eller pengar till taxi och andra transporter genom att bo mitt i smeten. Och säkert 150-200 usd billigare än Marriott-hotellet.

    /Stefan

    P.S. Jäklar vad state tax har gått upp jämfört med när jag vistades där. Hotellrummet för 125 USD tickar iväg med ytterligare 20 USD när skatten adderas.

    ReplyDelete
  2. Mitt hotell är superbra, centralt beläget och prisvärt i gammal schysst hotellstil ("European Style", som de kallar sådana hotell här)!
    Utom att Internet inte funkar just nu. :-(

    ReplyDelete
  3. Kunde inte hitta ditt via länken ... Upprepar iaf att jag är smått avis. Hade verkligen velat vara där en sådan kväll. Har spenderat 4th of July i Chicago en kväll och natt för många år sedan. Det var en häftig upplevelse. Gissar att gårdagen inte var en mindre spännande upplevelse.

    Ha det bra!

    /S

    ReplyDelete