02 November 2008

Livstecken från huvudstaden

WASHINGTON Jag är på gång med de sedan länge utlovade fotografierna, men det är alltid något som gör att det inte funkar. Just nu är datorn fulladdad, men kamerabatteriet är slut – och kan inte laddas utan den adapter som befinner sig på nedervåningen i det hus jag gästar... Nå, snart ska allt hamna på samma ställe, hoppas jag.

Jag bor för övrigt i Fox News-stjärnan Greta van Susterens gamla dressing room, numera svensk barnkammare – det, ni!

Hinner annars inte skriva mycket, eftersom det tar så lång tid att läsa allt som skrivs om valet... Det verkar ju som om halva svenska journalistkåren sänts till USA.

Kan inte låta bli att besserwissra lite kring en detalj i något en av mina stora reporteridoler Peter Kadhammar skrivit i Aftonbladet, i sin text om en annan idol (Michelle Obama):
Michelle och Barack träffades när han sommaren 1989 kom som trainee – ett finare ord för praktikant – till den advokatfirma i Chicago där Michelle arbetade.
Barack Obama var varken trainee eller praktikant ("intern" på engelska, kan vara betald eller obetald) på advokatbyrån, utan "summer associate".
Som sommarlovsjobbare under några månader kan han rimligen inte ha uträttat så mycket som en person som är anställd "på riktigt", och syftet är förstås att man är en slags påläggskalv och del av en rekryteringsbas.
Men det är också fel att antyda att det bara handlar om simpel praktik. "Summer associate"-platser på amerikanska advokatbyråer är extremt välbetalda. På den byrå där Barack Obama och Michelle Robinson arbetade är veckolönen för sådana för närvarande 3 100 dollar (≈24 000 kronor i veckan). Rätt bra för att vara "praktikant".

/Gunilla

P S Det stämmer inte heller, som det står i Aftonbladets faktaruta, att Michelle arbetat som advokat. Hon är jurist och har alltså arbetat på advokatbyrå, men det gör en förstås inte till advokat. För att titulera sig det måste man klara sin "bar"-examen.
Jag har inte läst någonstans att Michelle Obama ens gjort provet, men det finns gott om elaka anti-Obamatexter på nätet som påstår att hon misslyckats. Jag tror inte ens hon har gått upp i ett sådant, det är inte så relevant när man som hon vill satsa på den offentliga sektorn.

No comments:

Post a Comment