02 December 2008

Tragik i Brucebo

NEW YORK Verkligheten är aldrig så farlig som på distans. Härifrån New York tycker jag att den svenska landsbygden – med alla de hemska barnamord och kvinnomord och mannamord som ägt rum där det senaste året – verkar hyperfarlig, särskilt i jämförelse med det lugna Harlem.
Skotten i Själsö norr om Visby verkar ju exempelvis fullkomligt vansinniga. Här är en bakgrund till den minst sagt tragiska konflikten. (Jag har inte kunnat låta bli att läsa allt om den, inte minst för att jag bodde en kort period i Själsö, när jag jobbade en sommar på Radio Gotland. Varje morgon cyklade jag den vackra kustvägen till redaktionen i Visby innerstad.) (Då hade jag för övrigt aldrig trott den som skulle ha påstått att jag skulle komma att bo åtta år i Harlem.)
Gotlands Allehandas nye redaktionschef Peter Wennblad skriver intressant om varför tidningen valt att sätta ut namn på "TV-mannen" det handlar om (något som ifrågasatts i branschpressen och kommenteras klokt av Helena Sandklef).

/Gunilla

No comments:

Post a Comment