08 December 2008

Rostbälten här och där

NEW YORK Det är förstås inte bara USA:s rostbältesstäder, som Youngstown i Ohio och Naugatuck i Connecticut, som fascinerar, utan även Europas dito.
Ekonom-historikern Jan Jörnmarks hemsida är full av berättelser om rekordårens ruiner, både svenska och andra europeiska – "försvunna högkul­turer" som han talade om i en intervju i SvD häromåret, i ord och bild.
Jag skulle ha önskat mig hans böcker om Övergivna platser i julklapp i fjol men glömde, så jag gör det nu istället!
Varning, det är livsfarligt eller åtminstone tidsödande att fastna i berättelserna på hans hemsida – högfjällshotellet i Tänninge, Säters mentalsjukhus, Stora hotellet i Falköping, det belgiska Chateau Miranda... Det finns hur många som helst. Jag har hittills bara kollat in en bråkdel. Men jag förirrade mig fullkomligt i historierna och debattinläggen om dåtiden och den eventuella framtiden för Turisthotellet i Marstrand. Varning, som sagt.
Det är fascinerande inte bara att se Jan Jörnmarks bilder utan också att läsa hans berättelse om hur slumpmässigt allt kom till, läs här om hans bokprojekt. Jag är också fascinerad av att han tycks vara så befriad av nostalgi.

Fler länkar om Jan Jörnmark och hans spaningar
TCO-tidningen: Folkhemmets ruiner
Nerikes Allehanda: Vemodiga rester av ett folkhem
SVT Västnytt: sexton TV-inslag från Övergivna platser (jag får tyvärr bara några av dem att starta, t ex det om spökmacken i Bohuslän och Haglunds rullgardinfabrik)
Hem&Hyra: På spaning efter tomheten

/Gunilla

No comments:

Post a Comment