20 January 2009

"Celebrate President Obama '83"

STOCKHOLM Idag hade jag förstås velat vara i Washington. Det senaste halvåret har jag varit helt inställd på att vara i Washington idag. Jag är mycket, mycket ledsen för att jag inte är i Washington, eller åtminstone i New York.

Det där med att Obama blir USA:s förste svarte president är givetvis ingenting mot att USA får sin förste president med Columbia-examen (från 1983) – så jag tänkte att jag kunde gå på Columbia-firandet idag. Och så händer det förstås spännande saker hemma i Harlem! Och säkert ett och annat evenemang på sina håll i Brooklyn (lika mycket för att fira att Bush försvinner som att Obama tillträder).

Men jag var tvungen att vara hemma en extra vecka för att försöka reda ut min kraschande privatekonomi och ta itu med allt som jag inte hunnit med den senaste veckan. Hade svårt att motivera att prioritera att åka på något som inte gav några intäkter, liksom Pittsburgh- och Chicago-resorna i höstas. Det finns ju ett extremt stort överutbud av Obama-skribenter av alla dess slag i svenska medier, så jag har inte ens försökt sälja in något från Washington – så jag slipper åtminstone bränna några insålda jobb genom att vara kvar här.

Marklundsoppan har inte gjort min ekonomiska situation bättre, tvärtom – nu måste jag åter börja med så kallat brödskrivande, något som ger inkomster! Vad det nu ska vara. Åker för övrigt till New York på lördag.

Har inte hunnit läsa så många av alla Obama-texter, men jag gillade Isobel Hadley-Kamptz' i Expressen idag. Tipsa gärna om andra som man inte får missa (i svensk och internationell press)!

/Gunilla

No comments:

Post a Comment