30 January 2009

Hannah Graaf om medieetik

STOCKHOLM Här är klassisk och tyvärr tydligen evigt relevant kritik mot en av kvällstidningarna... Det är sådant här som får en att undra över vilken bransch man jobbar i – och givetvis försvårar det alla journalisters arbetsvillkor:
Daniel da Silva (– – –) känner journalisten och eftersom denna sa ”jag ville bara höra hur Magdalena mår, ringer som din vän och inte för tidningens räkning. Är så orolig för henne” svarade han lite kort på en ”väns” undran om hennes hälsa. En halvtimme senare låg hans uttalanden som Maggans citat i tidningen som stoltserade med att fått en intervju. Jag vet spelets regler och hade kunnat köpa det om det handlade om en skilsmässa, kärlek, graviditet, jobb eller något annat ämne som du som offentlig person får varje vecka. Men att öka sin lösnummerförsäljning på bekostnad av ”falska” uttalande om en hjärnblödning äcklar mig.
Inte för att jag tänkt skriva om exempelvis Let's Dance – men läs kommentatorerna till Hanna Graafs inlägg och fundera över ifall de personerna någonsin kommer att vilja bli intervjuade i något sammanhang en vacker dag. Eller rapportera missförhållanden till journalister.

Nu hoppas jag på att Tiina Rosenberg snart skriver en drapa om att det är ett elakt drev som pågår mot tidningens bildredaktion (jag orkar inte ens kolla om det gäller Aftonbladet eller Expressen).

/Gunilla

3 comments:

  1. Jag tror inte att Tiina Rosenberg går igång på blonda "bimbos", som inte har presterat något, såvida denne inte är Marklund. =))

    Nu har ju i och för sig Marklund presterat mången timmar nöje åt folket, ja, så många att Tiina Rosenberg såg sin chans att göra en mediakupp för egen räkning. Hon missbedömde dock situationen kraftigt.

    ReplyDelete
  2. I det här fallet menade jag att Tiina Rosenberg kunde gå igång på att försvara de kritiserade kvällstidningsmänniskorna, bildredaktörer och andra. Vet ej om de är blonda! Men kanske är de rika och vackra, och då är det ju solklart att det är därför Hannah Graaf går till attack. Inte för att hennes sjuka syster utnyttjats av blaskor.

    ReplyDelete
  3. Ok, jag missade relativsatsen efter "drev". Sorry!

    ReplyDelete