13 January 2009

Inte utan min dotter gav oss Gömda

STOCKHOLM Äntligen en vettig recension! Marielouise Samuelsson, som är en av mina favvojournalister alla kategorier, fattar att det mest intressanta inte är vad som är sant och inte sant (eller Lars Norén), utan den politiska kultur som födde Gömda.
http://www.expressen.se/kultur/1.1430978/monica-antonsson-mia-sanningen-om-gomda
Den mediala vårdnadstvisten om sanningen lär fortsätta, men journalister och andra kunde möjligen ägna lite upprördhet och medieutrymme åt det politiska ansvaret i ett, oavsett vilken sanning man väljer, djupt beklämmande händelseförlopp.
Marielouise skriver: "Själv läste jag den som ett svenskt svar på Betty Mahmoodys Inte utan min dotter, en populistisk, lönnrasistisk, page-turner och partsinlaga."
Just det. Jag talade idag med den förläggare som valde att ge ut boken 1995, på Bonnier Alba, och han sade att de flesta förlag letade efter "en svensk Inte utan min dotter" då!

/Gunilla

No comments:

Post a Comment