29 January 2009

Tele 2 vs Telia

STOCKHOLM Jag håller möjligen på att falla offer för ett telemarketingerbjudande från Tele2. De vill att jag byter från Telia till Tele2 för vanlig telefoni. Jag försöker avvärja alla telefonförsäljare genom att dels vara nixad (fast det måste ha gått ut?) dels förklara att jag bara tar ställning till skriftliga reklamerbjudanden ("men det här är ju telemarketing", förklarade Tele2-killen) dels berätta att jag liksom egentligen inte bor här utan mestadels är utomlands och jobbar.
Nå, en telefonkostnad på 150:–/månaden och låga minutpriser för samtal till t ex mobiltelefoner och USA är intressant. Jag ska jämföra med vad jag betalar till Telia så får vi se om jag slår till.
Men jag vill gärna fråga min kloka läsekrets ifall här finns oanade fällor. Finns det några problem med att byta till Tele 2? Jag har som ni vet haft trubbel med Telia på olika vis, men det har inte berört vanliga telefonin. Spontant känns det bättre med Telia än med Tele2, men jag kanske bara är monopolkramare?

/Gunilla

15 comments:

  1. Jag tycker tvärtom - Telia är läskiga. Har världens bästa abb via Tele2, men så har jag ju bara mobilt också. Inte något fast abb. Så frågan är - varför har du fast nummer alls? Är inte det lite förlegat? Jag betalar typ 130/mån för mitt mobilabb, och INGA minutpengar alls. Uppringningsavgift på 60 öre tror jag. Wonderful. Företagsabb, givetvis.

    ReplyDelete
  2. Instämmer med Lina. Stäng det fasta abonnemanget. Vad är poängen med ett sånt? Minns ett av de sista samtalen jag hade på min fasta telefon. Det var en telemarketingtjej som ringde och ville att jag skulle byta till Telia. Hennes svada tröt när jag förklarade att jag inte skulle ha nån fast telefoni alls i fortsättningen. /Anders

    ReplyDelete
  3. Bredband är ju viktigare än fast telefon. Fast jag tycker båda bolagens support har varit struliga så fort man inte följer deras tänkta mall som konsument. Tele2:s medarbetare har iofs varit okunniga på ett trevligt sätt.

    Du har väl Skype med lokaltaxe-nummer?
    Oavsett var du är ringer dina bekanta t ex ett Stockholmsnummer.

    Ringa med Skype internationella samtal är väl också billigare än via de etablerade bolagen ... (18,9 öre per minut till USA inkl moms).

    ReplyDelete
  4. Tja, poängen med fast nummer:

    – jag gillar verkligen mitt nummer (sentimentalitet)
    – bättre ljud; halva samtalet behöver inte handla om hur mottagningen är
    – man slipper tänka på jobbiga laddare
    – man klarar sig vid elavbrott
    - om man tvingas ringa nödsamtal kan de spåras till korrekt address (detta är ett argument från de amerikanska telebolagen...)
    – i USA suger mobilabonnemang eftersom man betalar även för inkommande samtal. Bara en tidsfråga innan det kommer hit också.

    Men jag inser att alla motargument också är tunga..!

    ReplyDelete
  5. Håller med om att fast telefon är schysst att ha vid sidan av mobilen, sedan vill mna kanske inte alltid ha mobien på och fast telefon gör det helt enkelt lättare att planera och att jobba med voice-mail/telesvar).

    Telia suger, debeter sig alltid som en myndighet. Jag jublade verkligen när det till sist belv möjligt att klippa banden till telia fullt ut, bastaxan med (den var ju typ 70% av det mn betalade). Bytte till Comhem för allt digitalt och har den fasta telefonin gratis sen dess utom samtalsmarkeringar.

    ReplyDelete
  6. "– jag gillar verkligen mitt nummer (sentimentalitet)"
    *Get over it.

    "– bättre ljud; halva samtalet behöver inte handla om hur mottagningen är"
    *Det beror ju på mottagningsförhållandena hos den man pratar med också. Och så kan man faktiskt låta bli att prata om mottagningen - hur den än är.

    "– man slipper tänka på jobbiga laddare"
    *Onekligen en poäng, men det går att ladda via USB-kabel från datorn också, och datorn har Du ju alltid med Dig, det ser man på bilden.

    "– man klarar sig vid elavbrott"
    *Det sker så sällan att det är värt risken, och oftast är väl mobilen ändå laddad.

    "- om man tvingas ringa nödsamtal kan de spåras till korrekt address (detta är ett argument från de amerikanska telebolagen...)"
    *Det sker så sällan att det är värt risken.

    "– i USA suger mobilabonnemang eftersom man betalar även för inkommande samtal. Bara en tidsfråga innan det kommer hit också."
    *Kanske det, men det är ju inget argument för att ha ett svenskt fast abonnemang nu. Det går alltid att skaffa sen om Du vill.
    /Anders

    ReplyDelete
  7. Anders, det kanske är så att alla man pratar med inte är ens jämnåriga eller yngre, inte talar svenska eller engelska flytande (om det är de språk man själv kan bäst), eller inte har mobilen på jämt? Eller att man helt enkelt inte vill ställa sig och övertala alla kusiner, äldre släktingar och gamla vänner att "ni måste ju skaffa Skype eller acceptera att jag bara har mobil".

    ReplyDelete
  8. Robert,

    Det är egentligen ett av mina huvudargument för att ha fasta abonnemang (jag har ett i New York och ett i Stockholm). Jag vill att alla ska kunna ringa till mig för vanlig samtalstaxa vid lokalsamtal, inte dyra mobiltelefonsamtal. Jag blir själv vansinnig över att bara kunna nå folk på deras mobiltelefoner (p g a kostnad och p g a ljudkvalitet). Ofta märker man att det handlar om folk som inte själva betalar sina mobilräkningar. Eller som har himla fiffiga abonnemang som är väldigt mycket billigare än det som jag lyckats hitta.
    Skype är bra, men bara som komplement.

    ReplyDelete
  9. Robert, inte för att jag greppar riktigt varför ev språkförbistring skulle bli mindre med fast telefoni, men det Du tar upp i övrigt är bagateller. Det vet jag av erfarenhet. Ingen, utom försäljare, har slutat ringa till mig sedan jag stängde det fasta abonnemanget.
    /Anders

    ReplyDelete
  10. http://gunillasdagbok.blogspot.com/2008/07/skype-in-m-m.html

    http://gunillasdagbok.blogspot.com/2006/12/skype-funkar-inte-s-bra-fr-serisa.html

    ReplyDelete
  11. Det blev tjall på linjen direkt i kommenterandet och jag är medskyldig! Svaret på Gunillas fråga är ju "nej, det finns inga fällor eller problem med att byta till Tele2".

    Frågan var ju inte om det fanns problem med att använda mobil eller Skype i stället.

    Det var i all välmening jag ändå rekommenderade att stänga det fasta abonnemanget. Skype har jag inte rekommenderat.

    /Anders

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. Haha, tack Anders!

    Jag vet inte varför jag är lite skeptisk mot Tele2. Men så heta på gröten som deras försäljare varit så blir man ju det...

    ReplyDelete
  14. Jag har skickat ett par mejl t dig, men som den globetrotter du är så skulle jag ju allvarligt överväga Skype's World unlimited.

    http://www.skype.com/intl/en/allfeatures/subscriptions/?region=europe&cm_mmc=Skype-_-Dynamic_Content-_-Subscriptions_2-_-20080811#europeanSubscriptionTab

    Det skulle jag iaf testa under en månad eller två och se hur det fungerar.

    Idag är kvaliteten verkligen jättebra, och då spelar det heller inte ngn roll vilken världsdel du är i eller vilket café du sitter på, bara du har Internet. I bostaden har du då en Skype-telefon som fungerar som en vanlig telefon. Allt för 90-100 kr per månad, obegränsat antal samtal, Kanske finns andra saker som inte fungerar bra med det sammanhanget, men titta på det. Jag är nyfiken på en testrapport fr dig.

    /S

    ReplyDelete
  15. P.S. Jag har läst dina ovanstånde inlägg om Skype, men statusen 2006 kan inte jämföras med vad som gäller i januari 2009.

    ReplyDelete