01 February 2009

Feminism som affärsidé

STOCKHOLM Från Unni Drougges blogg:
Uttalandet om att feminister klarar sig bättre än andra kvinnor kanske bara gäller om man använder feminismen som en affärsidé pch i övrigt använder manliga härskartekniker som att frysa ut, bagatellisera, sjukdomsförklara, flytta fokus, skylla ifrån sig och tysta ned. Med andra ord allt det som feminister och alla andra som råkat misshaga ett maktfullkomligt etablissemang får räkna med.
/Gunilla

3 comments:

  1. Träffsäker beskrivning av många mediefeminister. Att ett uppumpat tonfall, inlindade gliringar om vad motståndaren är för en figur - "feta patriarkgrisar" typ - och opportunistiska allianser får ersätta sakliga argument är inte unikt för feminism, men det är väldigt utpräglat just i genusdebatt här i Svedala.

    Dessutom finns det numera något slags krav på att du måste agera som en drama queen för att släppas fram i en feministisk diskussion i större media; Bang eller Åsa Crona hade inte haft en chans idag. Och det är ett retoriskt krav, som 'mediafeminismen' har accepterat.

    ReplyDelete
  2. Åsa Crona kan man verkligen sakna i debatten...

    ReplyDelete
  3. Ja, verkligen. Skärpt, skrev som en ung gudinna och med förmåga tt reflektera över samtiden - och nästan viktigast, hon kunde använda en personlig botten i texten utan att köra fram en mängd privata aggressioner (som Linda Skugge gjorde så länge hon var 'feminist'). Vet inte varför hon försvann, möjligen hade hon inte lust med just att exponera sitt JAG hela tiden på det sätt som en ung krönikör ska göra numera.

    Det senaste jag hörde om henne var att hon pluggade igen, vid 40 års ålder. Men "Bakom spegeln" och "Kopiornas uppror" kommer att förbli feministiska undergroundklassiker.

    ReplyDelete