12 February 2009

Läsning för öronen

STOCKHOLM Jag hade länge retat mig på att P1 inte sänder på nätterna. Kunde inte begripa att man inte kunde köra ut åtminstone P3-sändningarna, så att vi som alltid har P1 inställt skulle ha något annat än pip och brus att lyssna på mellan 01 och 05.30.

När jag jobbade på Ekot sommaren 2002 fick jag emellertid förklaringen, av en radiotekniker. "P1-ledningarnas" kapacitet är nattetid upptagna av att taltidningarna – eller de så kallade "radiotidningarna", se länken nedan – skickas ut genom dem (rätta mig gärna om jag missförstått detta)! Plötsligt framstod bruset som helt OK.

Idag läste jag om en annan slags taltidningar i Journalisten. Fascinerande! Citat:
...de flesta av våra läsare är synskadade och har ett behov av information som är större än och olikt andras.
Därför gör vi det ingen annan gör. Vi berättar om sådant som många tycker är självklarheter, men som kan vara svårt eller omöjligt att ta reda på för den som inte ser. Till exempel genom att beskriva utseendet på USA:s nya president, den nya tågstationen eller vårens klädmode. För att bara nämna något.
/Gunilla

No comments:

Post a Comment