16 February 2009

Mer Merit om Diplomaterna

STOCKHOLM Häromdagen länkade jag till Merit Wagers inlägg om det tredje avsnittet av TV-serien Diplomaterna, som jag skrev om här och här. Här hon följt upp det. Konstigt att det inte väckt större rabalder än våra inlägg! Jag citerar Wager:
Man kan undra om de här typerna hade betett sig lika respektlöst om de i stället hade tagit emot Amerikas president, den amerikanska protokollchefen och andra i den amerikanska presidentens följe? Knappast. Och vad är det tecken på? Kulturell inkompetens, ohyfs, rasism, överlägsenhetskänslor gentemot afrikaner, dumhet, dryghet, brist på uppfostran och vett, dålig utbildning, dåligt självförtroende, komplex för övervikt och rödbrusighet? Jag vet inte, men något allvarligt fel är det när sådana här människor tillåts representera Sverige och behandla människor som om de vore lägre stående varelser.
En förklaring från UD hade varit bra. Den förklaring jag fick av en UD-representant, att den namibiska protokollchefen hade skällt ut den svenska men att bara hans svar var kvar i filmen, tycker jag inte räcker.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment