01 February 2009

Om Anna Lindh

STOCKHOLM Maria Schottenius har skrivit ett vackert vänporträtt av Anna Lindh, med anledning av Eva Franchells nya bok (som jag ska försöka köpa innan jag försvinner från landet).
Eva Franchell betonar allvaret hos Anna Lindh, hon ser den seriösa politikern, som visst vad hon ville, och såg till att få det dithän. Hon opererade med intelligens, gott humör, sällsynta ledaregenskaper. Och en varm omtänksamhet; väskan full av presenter från museishopar världen över.
Hon ville ha konsensus, men inte till varje pris, och hon drog sig inte för att placera om när samarbetet inte fungerade. Hon ville få saker gjorda och det skulle gå undan.
En vacker dag ska jag skriva om den enda gång då jag träffade Anna Lindh, är osäker på om jag nedtecknat det här eller ej.

/Gunilla

2 comments:

  1. men jag kan inte förstå hur alla dessa som lyfter fram Anna Lindh just i anledning av Franchells bok så väljer att blunda för att hon faktiskt aktivt deltog i ett av de lägsta och tarvligaste beslut en svensk regering fattat nämligen utlämningen av egyptierna. Att lämna en sån regering borde ha varit det självklara.
    Men hon spelar med. Hur kunde hon.

    ReplyDelete
  2. Bäst av läsa boken, av vad jag förstår, så var det inte hon som tog beslutet, utan 2 män. Men de tiger nu..
    /L.

    ReplyDelete