15 February 2009

Toppenläsning i söndagens SvD!

STOCKHOLM Idag fanns det massvis av riktigt bra, intressant och folkbildande läsning i Svenska Dagbladet:
Nyheten om Urban Ahlins roll som fixare och facilitatör i Vitryssland (Ahlin var en av mina källor, en öppen sådan, i fjolårets UD-artikel, så då pratade vi en aning om Vitryssland – mest apropå John McCain som också har kontakter i landet, men som knappast hann hjälpa Condi Rice i fjol...), ett fantastiskt reportage från nikotintuggummifabriken i Skåne, temat i kulturdelen om litterära debutanter, Per Gudmundssons ledartext om UD-seminariet, Linda Skugges krönika om hur svårt det kan vara för oss ensamjobbare att hantera teknikproblem (som gjorde att min mor för första gången fick upp ögonen för Skugges skribentkvaliteter), ett reportage från Rosengård (som jag dock inte läst)... Men det var allt lite deprimerande att läsa hur smalt nålsögat för att få böcker utgivna är.

När jag läser SvD på nätet, från exempelvis USA, framstår den ibland som rätt torftig. Men på papper är SvD oslagbar (som ni vet är det "min" tidning, jag medverkade där första gången 1981! som barnreporter, som praktikant våren 1995 och därefter, från maj 1995, som frilansmedarbetare /inhoppande redigerare och sommarvikarie/).

/Gunilla

1 comment:

  1. Jag gillar också SvD.
    Framförallt har de många artiklar med vinkel på mänskliga rättigheter. Både nyhetsartiklar men även debattartiklar och dylikt.
    Såg ett rabatterbjudande på tidningen och då fick jag tjata lite på mina korridorare om att vi skulle ha den. Så nu stoltserar vi med både SvD och Sydsvenskan, och stackars den som får bära ut tidningarna varje vecka ty det blir en rejäl hög!

    ReplyDelete