23 April 2009

Artefakter


Enkelbiljett till Timbuktu, den 12 januari 2006. Jag har genom åren sett många stavningar av mina namn, men "Goumillaz" är en originell variant.


Det här munskyddet fick jag mig tilldelat den 11 september 2001, då jag råkade hamna bland en grupp New Yorkbor som skulle bussas in till Ground Zero för att hjälpa till att röja i World Trade Center och ta hand om överlevande.
Om jag inte minns fel var det Röda korset som styrde upp allt, och som faktiskt också sände flera bussar med frivilliga in området, så nära vi nu kom.
Otroligt, så naivt! Självklart hade inga amatörer på katastrofplatsen att göra. Men den dagen, för att inte tala om efteråt, ville alla göra vad man kunde för att hjälpa. Än hade vidden av förstörelsen inte gått upp för alla. Det hade liksom inte räckt med ett litet munskydd (jag har för mig att vi fick några slags gummihandskar också...).
Jag kan erkänna att jag i första hand var ute efter att komma så nära som möjligt; trots att jag inte hade så bra koll på vad som hänt tyckte jag att det verkade fullkomligt osannolikt att jag skulle kunna göra någon som helst nytta.



Denne lille maskot köpte jag i Rio de Janeiro första gången jag var där. Möjligen höll han en penna i högerhanden en gång i tiden.

NEW YORK
Jag har ägnat större delen av dagen åt att bringa lite reda i alla högarna och röran här på kontoret, och äntligen börjar det märkas lite skillnad (däremot har det varit strålande solsken i New York idag, vilket innebär ett obarmhärtigt avslöjande av att fönstren måste putsas så att man ser ut).

Ovan ser ni några exempel på artefakter ur bråten.

Fast trots att jag rensat bort – hittills – motsvarande tre stora pappkassar med gamla tidskrifter och tidningsurklipp återstår det fortfarande massvis. Detta är verkligen inte det papperslösa kontoret.
Det värsta är att det som ligger i alla dessa högar i rätt många fall är ganska fantastiska reportageuppslag beträffande hela USA, – ja, hela världen. En del är föråldrade och överspelade, och dem försöker jag rensa ut, men rätt många av dem är fortfarande relevanta och intressanta. Och dem har jag inte hjärta att bara slänga.
Visst finns numera all information på nätet, men artiklarna i fysisk form är ju ofta en impuls att söka efter sådan. Ska jag till exempelvis San Francisco tar jag fram "Kalifornien"-mappen och kollar vad jag sparat. Det finns alltid något spännande i arkivet som jag aldrig skulle kommit på tanken att bearbeta om där inte fanns något gammalt klipp.

Men mina hängmappsarkiv är förstås fullproppade av bakgrundsartiklar och rymmer knappast påfyllnad ur högarna. Jag har en låda för "USA", en för "övriga världen" och en för "Harlem" samt ett ställ med pågående jobb och nya idéer. Jag skulle kunna ha en låda till, separat för de tematiska ämnen som nu flyter emellan de nämnda – till exempel i mapparna "språkfrågor", "klimat", "mat och politik" och "migration".

Nedan ser ni den rätt rejäla hög som enbart gäller idéer till nyhetsbrevet Veckans Eko som jag medverkar i någon gång i månaden (och vars redaktör är en av de bästa på att nappa på mina *globlalt inriktade* förslag). Alltså artiklar om sådant som rör livsmedelskvalitet, ekologi, jordbrukspolitik, biodiversitet och lite annat smått och gott. Bara den skulle ju ta flera år att beta av!


/Gunilla

No comments:

Post a Comment