02 April 2009

Dansk debatt om Photoshoppade Haiti-bilder

NEW YORK I pressfotografkretsar pågår sedan flera år en livlig diskussion om vad man får och inte får göra med Photoshop.
Eftersom jag själv inte behärskar mer än de mest grundläggande elementa i det programmet och inte alls pysslar med bildbehandling (redigerar bort dammkorn gör jag dock! åtminstone gjorde jag det så länge jag fotograferade med film, som alltid blev dammig i arkivpärmarna) följer jag bara debatten på distans. Häromåret citerade jag "min" Haitifotograf Kalle Melanders resonemang om bildbehandling, apropå hans Årets bild från Brasilien, se här.

Nu pågår återigen en intressant debatt, apropå en dansk pressfotografs bilder från Haiti, som diskats från Årets bild i Danmark på grund av – enligt juryn – alltför hårdhänt bearbetning. Journalisten skriver om debatten, och hos danska Pressefotografforbundet finns en längre diskussion "om overdreven brug af Photoshop" samt fler bildexempel. Här finns ännu mer material – bilder och ljud – som jag tyvärr inte lyckas ladda ner (ännu).

Reportagen är gjorda i det flerfaldigt katastrofdrabbade Gonaïves, där jag och Kalle Melander varit två gånger. Givetvis hopplöst svårt att sälja material från...snudd på omöjligt (fast vi gjorde ett porträtt för Latinamerikabulletinen, efter vårt andra besök, och lyckades på så vis åtminstone få ihop till utgiften för chaufför och tolk/fixer). Men kanske tredje gången gillt, en vacker dag?! Haiti är fullt av stories.

/Gunilla

4 comments:

  1. Förr hette det ju att "en bild aldrig ljuger".

    Numera är även det relativt :)

    ReplyDelete
  2. Ja, verkligen!
    Min tanke, när jag såg den danske fotografens bleka råfiler var, "ahmen så där kan ju jag också fotografera"... ;-)

    ReplyDelete
  3. Förresten, bilder ljög nog förr, de med, även om man inte alltid var så skeptisk som nu. Och med Photoshop kan man såklart göra otroliga saker, så det är en viktig debatt.

    Sedan kan man alltid diskutera komposition och kontext etc. Ett intressant exempel:

    http://gunillasdagbok.blogspot.com/2007/02/kolla-in-world-press-photo-vinnarna-p.html
    http://gunillasdagbok.blogspot.com/2007/04/brooklyn-beirut.html
    http://gunillasdagbok.blogspot.com/2007/04/beirutbrats-nja-inte-riktigt.html
    http://gunillasdagbok.blogspot.com/2007/05/brats-nej-vanliga-beirutbor.html

    ReplyDelete
  4. Kulturnyheterna i SVT1 19.00 idag hade ett inslag om just detta.
    Fotografier har alltid retuscherats och ofta färglagts i efterhand. Även specialeffekter på film hamnar i samma kategori. Det nya är väl att vi alla relativt enkelt kan manipulera bilder idag.
    Slutsatsen är väl att man måste se kritiskt på det mesta av omvärlden.
    Därav citationstecknen ovan :)

    ReplyDelete