24 April 2009

"Jag vet inte var han kommer ifrån"

NEW YORK DN:s Johan Croneman skriver om sin Expressenkollega, medieanalytikern Olle Lidbom/Vassa Eggen, apropå densammes blogg-genomgång av en genre han uppenbarligen älskar att hata (eller som han i alla fall alltid läser!).
Han är ingen dumbom, han heter Olle Lidbom, han har en åsikt om alla som har en åsikt. Som jag, ungefär. Det är så vi försörjer oss. Olle Lidbom kommenterar media, det är hans grej.
Jag vet inte var han kommer ifrån. En bloggare som har blivit en kulturskribent, bra, påläst, hygglig. En bloggare som älskar att vara kulturskribent. Det är liksom en flock.
Vad menas med meningen "Jag vet inte var han kommer ifrån"? Den är helt sjuk. Vad ska DN-läsaren ta sig till med den okunskapen hos skribenten, liksom? Ska den tolkas som uttrycket "Vem ringde honom?" (="vem gav honom rätt att tycka?")?
Och hur vet han att Lidbom inte är en kulturskribent som blivit bloggare (eller en kulturskribent som älskar att vara bloggare), och var kom flocken ifrån? Uppfattar han kanske rentav Lidbom som en enmansflock som just kastat över sig alla TV-kritiker? Croneman var ju annars den som fick mest beröm i sågningen, så det hedrar honom förstås att han försvarar sina kollegers heder.

De här styckena uppfattar jag som inget annat än trista praktexempel på ren härskarteknik. Säkert omedvetet. Eller är det jag som överreagerar? Säkert.

I sak har Croneman förstås rätt i att TV-kritik är relevant. Lidbom försvarar sig dock med att han framför allt efterlyste bättre, i bemärkelsen mindre refererande, sådan.

Uppdatering: Härifrån kommer han.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment