01 April 2009

Twitter switch skojigast; Johan Norberg lurigast

NEW YORK Jag har ägnat morgonen åt att surfa runt bland allehanda medier idag, och hittat en hel del skojiga aprilskämt. Vissa år är det som om ingen orkar bry sig om dagens datum, men i år har många varit kreativa.

Absolut skojigast var The Guardians om att papperstidningen ska läggas ner och att The Guardian ska sköta all nyhetsrapportering med hjälp av Twitter (tack för tipset, Gunnar!). Den ska jag citera lite ur senare, eftersom där fanns många kul formuleringar i samklang med tidsandan – och som ni måste läsa!

Andra exempel på texter som fick mig att tänka "Kan det verkligen stämma? Det var som sjutton!", åtminstone så länge jag bara såg rubriken eller textens inledning:
Journalistens Paul Frigyes om att SJF ska ockupera tre pizzerior som struntar i upphovsrätten
Mattias Svensson om att han börjar jobba som konsult på Folkhälsoinstitutet (och Mattias dubblerar med detta)

Vissa grejer visste jag i förväg var aprilskämt, annars hade jag utan vidare kunnat gå på dem:
• "Jag ska bli fastighetsmäklare" av Thomas Bodström
• [fler exempel]

Men det bästa aprilskämtet var nog faktiskt Johan Norbergs om att han ska börja skriva för DN Kultur, helt enkelt för att jag verkligen gick på det.
"If you can't beat them, join them!"
, tänkte jag. Det tog en dryg timme innan poletten trillade ner (hade kanske kunnat undvikas med hjälp av ett kommentarfält)... Ett riktigt bra aprilskämt.

Uppdatering: Ja, Johan, jag gick verkligen på det! Märkligt nog, eftersom jag var väl medveten om dagens datum när jag läste texten. Fast först trodde jag att det var Peter Wolodarski som hade värvat dig som kolumnist till ledarsidan, och när det inte var så tänkte jag att "tja, det finns väl mer plats på kultursidan".
Det vore väl inte första gången som en skribent sålde ut sig för att få figurera i ett inflytelserikt sammanhang, liksom. Ungefär som när jag själv skrev i Expressen nyligen. ;-)
Fast jag trodde såklart inte på det där med att du hade gett upp kampen för den ekonomiska liberalismen, bara att du kanske tänkt betona andra sidor i dina DN-krönikor...
Tja, jag får väl krishantera lika tappert som Anna Serner: "Jag bjuder på den här, haha!" :-)

Och Johan – du noterar väl att jag hade använt etiketten "press- och journalistikhistoria". Det syftade på din transfer. (Tror jag, eller nja – det var nog snarare med tanke på The Guardian.)

/Gunilla

No comments:

Post a Comment