06 May 2009

L'Italia non è da comprendere razionalmente

NEW YORK Ett av mina "adopterade hemländer", Italien, är som Ryssland – man kan nog inte riktigt förstå det, bara tro på det.

Умом Россию не понять,
Аршином общим не измерить
Фёдор Иванович Тютчев

Ryssland kan ej förstås med förnuftet,
ej mätas med vanliga mått.
Fjodor Ivanovitj Tiuttjev

La Russia non è da comprendere razionalmente,
[hittar tyvärr inte en korrekt översatt fortsättning]


Jag kom att tänka på Tiuttjevs klassiska citat sedan jag läste hur Kristina Kappelin förtjänstfullt försöker förklara den senaste Berlusconi-skandalen i Sydsvenskan:
Veronica Lario säger nej till det som ett helt folk accepterar. Hon har fått nog av en man som ständigt häver ur sig manschauvinistiska kommentarer, som väljer kvinnliga ministrar efter deras utseende, som flirtar vitt och brett med unga kvinnor som gjort sig ett namn i hans eget tv-bolag och som, kanske, har ett förhållande med en tills nyligen minderårig flicka. I vilket annat land som helst skulle parlamentet ha krävt ett klargörande från premiärministern. Massmedierna skulle ha idkat grävande journalistik. Nyheten skulle ha orsakat ett ramaskri bland allmänheten. Men inte i Italien.
Berlusconis politiska styrka och grepp om massmedierna förhindrar det.
Det är faktiskt rätt svårt att förstå Italien med förnuftet.

Se dock citatet av Igor Guberman hos Kalle Kniivila (där jag hittade översättningen av Tiuttjev).
Och läs denna SvD-understreckare om Fjodor Tiuttjev av min favoritlärare i rysk kulturhistora, Per Arne Bodin.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment