28 May 2009

Ur arkiven: Mitt liv som sportfotograf



NEW YORK 2005 var ett intensivt arbetsår för mig. Jag hade hur många uppdrag som helst och skickades kors och tvärs över USA. Kul! En av de roligaste – och för mig mest oväntade – sakerna var att jag blev sänd till Indianapolis, för att bevaka Kenny Bräcks comeback i Indy 500 för TT:s sportredaktion.
Några av de bilder jag tog hamnade via en bildbyrå i bland annat Aftonbladet och Dagens Nyheter, som den ovan, som publicerades för – idag – exakt fyra år sedan. Det är inte ofta man får in ett foto med en massa ryggar på i tidningen! (Särskilt inte från en plats som är nedlusad av en massa professionella pressfotografer.)
Uppdatering: Nu har jag kollat på den där bilden igen. Jag lade in den på automatisk publicering för en månad sedan, när jag råkade hitta den i arkivet och insåg att det var dags för fyraårsjubileum, så jag har inte kollat på den på ett tag.
Men det är ju enormt komiskt att jag av alla människor tagit bilder från "Världens största motorspektakel" som dessutom publicerats (och att jag alls varit där – jättekul, förstås!).

Förresten var det Georg Cederskog som skrev texten. Men nedan ser ni att DN även tog in en text av mig, och en bild till. Det fotot lär även ha varit publicerad i Allers.

/Gunilla

3 comments:

  1. Nu hann jag läsa hela inlägget. Bild nr 1 är tråkig. Men nr 2 är superb, Följer "gyllene snittet". sjyst ljus, m.m.

    Fast "sportfoto"? Du kanske är en naturlig reportagefotograf eller borde börja med porträtt t.o.m.? Bara ett tips.
    /Jonas

    ReplyDelete
  2. Tja, jag tar oftare reportagebilder och porträtt. Sporten är undantaget. Här är en fin porträttbild från samma veva, funderar på att skicka den till Anitra... ;-)
    http://gunillasdagbok.blogspot.com/2009/04/det-var-da-goran-persson-i-new-york.html

    ReplyDelete
  3. Den var också fin, halvfigur med läckert ljus och rolig skugga på väggen.

    Men mer koncentrerade porträttbilder (ansikten) tjänar på kort skärpedjup, vilket gör att den annars så praktiska och lättburna kompaktdigitalen kommer till korta. Den som lättast tas med på reportage.

    Den lilla sensorn ger ett stort skärpedjup vid alla bländare och den kompakta linsen för liten största bländaröppning. Då blir man tvungen att hålla sig med större kamera med större sensor och ljusstarkare optik.

    Fast även de kamerorna har krympt. Olympus har släppt några nya, t.ex.

    Jonas

    ReplyDelete