NEW YORK Jag har flera gånger, exempelvis här, skrivit om hur knappt någon i mitt hus här i New York (där det finns 20 lägenheter, alla bebodda av välutbildade young professionals) prenumererat på dagstidningar sedan 2000 när jag flyttade in.
Det ligger i och för sig något enstaka exemplar av Wall Street Journal och skräpar nere i entrén ibland, men sporadiskt. Ingen tar del av nyheter via dagstidningar i tryckt form. Inte ens New York Times helgprenumerationserbjudanden tycks ha lockat någon, så länge jag har bott här.
Nu har väl prenumerationsgraden i USA aldrig varit särskilt hög, i alla fall inte i jämförelse med i Sverige. Men för mig har det varit ganska uppenbart ganska länge att det främst är en strukturomvandling som nu pågår i branschen, inte bara en tillfällig, ekonomisk konjunktursvacka. Jag märker dock på en hel del kolleger att de tror att det vänder för journalistikens intäktmöjligheter med nästa konjunkturuppgång. Sorry, men...
För dem – och för er – rekommenderar jag lyssning på P1:s Medierna, vars program idag sammanfattar det ekonomiska läget för mediebranschen med spaningar, analyser, farhågor och funderingar, av diverse initierade personer i Stockholm och New York.
Här finns programmet. (Jag skrev även lite om detta i min bloggstafettsträcka häromdagen.)
Framför allt bör Nizinny lyssna på vad DN Debatts avgående redaktör Mats Bergstrand säger om public service – det ligger nämligen i linje med vad jag föreslagit att han ska skriva en DN Debatt-artikel om... Mer om detta senare, kanske (eller hur, Nizinny?).
Programmet har en del roliga dramaturgiska grepp för att iscensätta utvecklingen. Bland annat besöker reportern tillsammans med Bo Hedin JMK i Garnisonen på Karlavägen, och talar om hur han och JMK:s Mark Comerford en gång var med om att utveckla Aftonbladets hemsida. Detta skedde från augusti 1994, och det var samtidigt som jag gick på JMK (den terminen gick jag radio- och TV-kursen).
Visst minns jag korridoren med rummet där de höll på med mystiska grejer, och jag såg nog mer av det ett år senare när jag sysslade med ett grävprojekt på Föreningen Grävande Journalisters kansli i samma korridor. Fast det var inte särskilt mycket av detta med Internet som influerade vår utbildning då ... och att det där stökiga rummet omnämns som "historiskt" är förstås ganska komiskt. Men så är det förstås. (En off topic-parallell är att ett sunkigt uppehållsrum i ett hyreshus i Bronx är historiskt för att det var där hiphoppen kan sägas ha fötts.)
Av en slump sändes direkt efter Medierna i Ekonomiekot en intervju med SCA:s VD Jan Johansson om konjunktur och struktur i pappersbranschen: "På tidningssidan ser vi fortsatt nedgång i konsumtion" konstaterar han lakoniskt.
/Gunilla
P S Blandar inte Mats Bergstrand ihop "samhället" med "staten" i sin fundering om hur seriös samhällsjournalistik ska finansieras? Jag vet faktiskt inte riktigt vad han syftade på!
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Tack för att du guidar runt oss i mediaportföljen och hittar de intressanta debatterna, intervjuerna, artiklarna. Precis som försäkringsmäklare blev en nisch på 90-talet, kanske framtidens media/journalistikmodell är mer holistisk: någon som gudiar runt, är öppen för dialog och resonemang. Jag är kanske helt ute och cyklar nu men det känns som den klassiska modellen att ingå i en redaktion och arbeta för ett varumärke,uppenbarligen inte håller finansiellt. Jag jämför med mäklarbranschen i USA. Många mäklare har sin licens och arbetar under ett företagsnamn, ingår i ett nätverk men är ändå självständig och bär sina egna kostnader. Kanske framtidens journalistik blir en mix av rapportering som stöds av statlig support/skattelättnader, reklamintäkter, privata medel eller bidrag från stiftelser.
ReplyDeleteEn duktig och eftertraktad journalist kommer få jobba mångfacetterat och bygga sitt eget varumärke. Jag är t ex beredd att betala för att ta del av dina tankar, det du skriver och din tid du lägger på nätet för att sedan delge och tipsa mig och andra. Som ett exempel. Det handlar om förtroende och tillit. Att inte hamna i klorna på något som känns korrupt, ogenomtänkt eller kommersiellt. Marknaden eftersträvar logik, analys, framtidsprognoser som är väl underbyggda och som har ett mervärde för oss som individer. Efterfrågan kommer fragmenteras beroende på intresse, inriktning. Spetskompetens och välutbildade skribenter kommer det alltid finnas behov av. Tid är pengar. Mediautbudet är enormt och diversifierat. Det finns ett akut behov att hitta paket, lösningar, sammanfattningar som är "rena", fria från utsvävningar och rapporteringar som inte är intressanta. Blir det bra och kan jag själv välja och paketera och göra affärer med trovärdiga källor, då betalar ialla jag.
I Mediaintervjun tror jag Mats B menar staten.