01 June 2009

Oerhört onödigt

NEW YORK Så här hade jag nog kunnat skriva, trots att jag sällan råkar ut för att bli etiketterad:
"... kvinna – vilket är ett epitet som känns onödigt i de flesta sammanhang".
Jag har aldrig riktigt identifierat mig själv med det ordet, kanske ett utslag av åldersnoja...?! Och om det är just ett epitet kan kanske lingvistiskt diskuteras. Ni förstår kanske ändå poängen.
Men Elina Jonsson är bra mycket mer hard core och skriver (apropå Anna Ibrisagic' inlägg om andras etiketteringar av henne, hos Tonchi Percan):
"Själv känner jag igen tankarna från mina försök att värja mig från att ständigt klassas som kvinna – vilket är ett epitet som känns oerhört onödigt i samtliga sammanhang."
Tänk er de radikalfeministiska studenternas reaktioner på den attityden, när Elina studerade genusvetenskap vid Lunds universitet...

I den svenska debatten har det ju blivit så gott som ett axiom att man måste kalla sig feminist för att bevisa att man har en hjärna. Elina (och givetvis även många andra) motbevisar detta axiom, med råge. Fast för att reta henne lite lägger jag till etiketten "girl power".

/Gunilla

No comments:

Post a Comment