29 October 2009

Expressen hade skrivit "en spännande spionhistoria"

Om någon undrar så var This is it!-filmen fantastisk, och plågsam att se. Jag gillade den nästan lika mycket som Elizabeth Taylor...haha. Jag kanske skriver mer om den se'n, om jag hinner – annars kan ni hitta en del recensioner i New York Magazine (vars rubrik jag snott Taylor-liknelsen från).

Så jag kör ett Guillou-citat istället, ur Resumé:
– Publiceringen hade sett helt annorlunda ut om jag börjat skriva för Expressen. Då hade de vinklat om historien så att det blev en spännande spionhistoria och jag hade fått erbjudandet om att träda fram i stället, och de hade mobiliserat folk som inte skulle attackera mig utan försvara mig.
Guillou spekulerar ju bara, men det är väl ganska uppenbart att han har alldeles rätt: givetvis hade hela storyn vinklats annorlunda om den gällde tidningens egen, nyvärvade prestigekrönikör. Sedan kan Thomas Mattsson säga vad han vill om att det inte hade varit någon skillnad, också det i Resumé.

För övrigt undrar jag var alla debattörer är som brukar dyka upp och säga att "drev bara drabbar framgångsrika kvinnor". Säga vad man vill om att mot betalning ha KGB-kontakter i fem år, men det är ju uppenbart att Jan Guillou är skärrad och "drabbad" av bevakningen. Det vore klädsamt om de många som dyker upp som gummor och gubbar ur lådan och klagar på drev mot kvinnor kunde notera att även män kan drabbas (och det var förstås Guillou inte precis första beviset på).

Uppdatering: Thomas Mattsson kommenterar "drev"; svaret på frågan ifall alla drevdrabbade ska få komma till tals likt Guillou är "nej".
Mattsson påpekar att de sällan vill komma till tals när de erbjuds – men nu har Jan Guillou faktiskt gett alla framtida potentiellt "avslöjade" en praktfull lektion i krishantering, så vem vet...
Själv skrev jag lite om drev här, apropå Anders Pihlblads intervju med Liza Marklund i TV4.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment