06 October 2009

Promenadförslag: Brooklyn Heights + Dumbo

Google Maps Distance Calculator

NEW YORK Den här lilla promenadkartan har jag just gjort lite snabbt med hjälp av Skitch, åt mina gäster. (Se även den ännu simplare kartan över Park Slope från igår.) Den motsvarar ungefär den sträcka jag gick för tio dagar sedan, en riktigt härlig Brooklyn-dag.

Tyvärr kan jag inte skriva ut något på grund av en trasslande skrivare, så jag lägger upp kartan på nätet istället. Kanske finns det någon mer som har nytta av den.

Nedan ser ni en karta över ungefär samma område – med promenadförslaget inritat (gjort med hjälp av Google Maps Distance Calculator) men utan Skitch-klotter. Där ser ni också en utzoomad karta, så att det framgår hur Brooklyn Heights och Dumbo förhåller sig till södra Manhattan, East River och New Jersey.

Om ni klickar på bilden ovan blir den lite lättare att läsa – men jag är medveten om att den inte är grafiskt optimal. Det är svårt att hitta ett sätt att skriva, så att det syns tydligt vad som är Google Maps och vad som är mina tillägg.

Och varför den röda färgen flyter ut i kanterna begriper jag inte, för så ser det inte ut när jag ritar den i Skitch (däremot när den sparas). Men det blir kanske mer autentiskt på det viset...

Jag borde förresten sälja in en artikelserie i tio delar, med promenadkartor över olika delar av New York (då omritade av professionella nyhetsgrafiker/illustratör, givetvis). Eller starta en New York-sajt...

Några länkar får tyvärr inte plats i kartan, så de kommer här.

Min text om Atlantic Avenue Tunnel: "Spöktunneln i Brooklyn". (Man ser ingenting om man inte deltar i en visning, möjligen golvbrunnen – men det kan vara kul att veta att tunneln ligger där under gatan! Och om inte annat kan man gå in och kolla på matbutiken Trader Joe's i korsningen av Atlantic och Court. Önskar att de ville öppna i Harlem, eller åtminstone i Columbia-området.)

Brooklyn Ice Cream Factory, 1 Water Street – jag provade jordgubbsglassen, god!

River Café, 1 Water Street – jag har tyvärr aldrig ätit där någon gång, men skulle gärna vilja..! Ett av få ställen med Manhattan-utsikt, kanske den enda restaurangen i toppklass.

Dumbo Arts Center, 30 Washington Street – missa absolut inte den underbara utställning som pågår där t o m den 29 november: Experience of Green! Ett av de bästa konstverk jag någonsin sett alla kategorier; bilderna gör det tyvärr inte rättvisa, ni måste absolut gå dit.

Det finns förstås massor av fler saker att kolla på och märka ut i de här krokarna, exempelvis alla arabiska butiker på Atlantic Avenue, diverse restauranger och kaféer i Brooklyn Heights och gallerier och barer i Dumbo – till exempel gamla Gunilla-favoriten Galapagos, som flyttade från Williamsburg till Dumbo häromåret. Men den här slingan är i alla fall en utmärkt utgångspunkt för egna upptäckter.

Jo, en sak till, förresten – det finns massor av tunnelbanestationer downtown Brooklyn som jag inte märkt ut här. Nästan alla linjer stannar ju där. Jay Street/Burough Hall respektive York Street är de stationer jag skulle välja om jag skulle åka hemifrån mig i Harlem och tillbaka.

På hemvägen krävs då ett byte, från F till ABCD på stationen West 4th – men när jag åkte häromveckan kom faktiskt A-tåget mystiskt nog åkande på F-stationen vid York och åkte genom Lower East Side, innan den fortsatte på sin vanliga bana...hela vägen upp till Harlem. Så går det till i New Yorks undre värld ibland. Annars är det ganska skönt att fara genom Brooklyn i bil/taxi på natten också.

Gunilla



Den tunna, rosa slingan ovan är uppbyggd genom att jag klickat fram alla pilarna nedan på Google Maps Distance Calculator, sedan har jag tagit bort dem genom att klicka på "Toogle Markers". Tror tyvärr inte att det går att få fram en tjockare linje.

No comments:

Post a Comment