26 October 2009

"Sådant kallades förr redigering"

Jag har tänkt samla mig till att skriva något om Richard Swartz och uppbrottet från SvD, men det blir visst aldrig av. I en av de texter han skrev i våras, när SvD upplät sina spalter till en kritisk debatt om SvD:s och andra tidningar utrikesbevakning, hittade jag dock följande lilla citat som jag gärna lägger in så länge:

"Den lilla skara utlandsmedarbetare som finns kvar ägnar sig utan pengar alltmer åt att sitta still på sin stjärt och skriva om vad andra redan skrivit eller rapporterat och sedan sätta sitt eget namn under, ofta utan att ens uppge sina källor. Sådant kallades förr redigering och skrevs inte under med eget namn."
Han glömde nämna att det rätt ofta, åtminstone i vissa medier, blir bildbyline på sådana texter också (och utvecklingen gäller förstås inte bara utrikestexter utan alla möjliga typer av rewrites)! Varför skulle man vilja veta hur den som skrivit en så kallad rewrite ser ut?

Tyvärr orkar jag inte leta upp några exempel, det är så ledsamt. Men jag lär rätt lätt hitta några ändå snart.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment