12 February 2010

Varför är SAS' enkelbiljetter så dyra?


STOCKHOLM Att flygbolagens biljettprissättning är en knepig och mystisk hantering är väl känt – men kanske någon initierad person som läser detta kan bringa reda i varför den måste vara så till den milda grad märklig?

Jag försöker köpa en biljett till New York. (Vilket jag förstås borde ha gjort för flera veckor sedan, men mina pengar har på sistone mest gått till att betala hyra i New York – och så har det inte blivit så mycket över att det räcker till såväl allehanda räkningar som flygbiljetter. Tough luck, men snart är det alltså dags för biljettköp, hoppas jag.)

Helst av allt skulle jag vilja köpa en enkelbiljett, eftersom jag inte har någon som helst aning om när jag känner för att fara tillbaka. Men det är ju en gammal sanning att enkelbiljetter kostar ungefär lika mycket som tur- och retur-biljetter. En sanning som ju omprövats på senare år, fast det tycks mest gälla vissa bolag och vissa destinationer.

Jag roade mig med att kolla vad en enkelbiljett Arlanda–Newark skulle kosta, med några olika datumvarianter. Och hur jag än anstränger mig kan jag inte begripa affärslogiken i priserna. Att en enkel resa skulle kosta lika mycket som Arlanda–Newark–Arlanda hade jag väntat mig, men den kostar tre gånger så mycket.

Som framgår ovan kostar ToR-biljetten – med godtyckligt valda datum en bit fram i tiden, för att undvika de höga sista minuten-priser som tycks vara legio – 6 030:–. (Klicka på bilderna så blir de lättare att läsa.)

Och som framgår nedan kostar enkelbiljetten samma utresedatum – den 10 mars – inte mindre än 14 418:–.

Jag är SAS-kramare, och försöker köpa SAS-biljetter i alla lägen. (Jag äger dessutom ett mindre antal SAS-aktier, köpta av missriktad lojalitet och i ett dumt försök att dra nytta av aktieägarrabatten – vilket jag ännu inte kunnat göra, eftersom den mest gäller ett begränsat antal destinationer i Nordeuropa dit jag sällan reser numera. Hittills givetvis en hopplös investering.)

SAS är ett av de företag jag är mest lojal med, ungefär som Apple. Men precis som det är svårt att förstå att vi som drabbats av trilskande datorer kan vara så till den milda grad lojala med Apple är det rätt svårt att begripa att jag håller fast vid vid SAS, med den här märkliga prislogiken. Ska dock tilläggas att jag inte ens kollat vilka priser andra bolag skulle ta för samma sträcka – jag antar att konkurrenterna tillämpar exakt samma system.

Finns någon här som kan förklara hur enkelresan den 10 mars (samma gäller andra slumpvis valda datum jag kollat) kostar 14 418:– och inte exempelvis 2 596:– (eller åtminstone 6 030:–, man kan ju alltid låta bli att utnyttja returbiljetten)? Vad är affärslogiken? Vem förväntas välja enkelbiljetten?

Det är en gåta att lågprisbolagen inte för länge sedan gett sig in på den transatlantiska flygtrafiken. Jag kommer att undvika Ryanair & Co så länge det går, men kan de eller något annat bolag bidra till att prismodellerna förändras så att enkelresorna får rimliga priser vore det fantastiskt.

Låga sista minuten-priser är också något att drömma om.

/Gunilla

1 comment:

  1. Jag kommer att tänka på de isländska utbytesstudenterna i Stockholm på 90-talet, som alltid köpte biljetter till/från USA, med mellanlandning på Island, när de skulle mellan Island och Sverige. Var typ häften så dyrt jämfört med biljetter Keflavik–Arlanda.

    ReplyDelete