10 October 2006

Statssekreterarna – var är gummorna?

NEW YORK "Statssekreterare, det är ju det bara gamla gubbar som blir", sade en riksdagsledamot till mig häromveckan, en person som denna gång lämnades utanför regeringen. Statssekreterare ville hon definitivt inte bli.

Tja, jag har ju redan kommit fram till att statsrådsberedningen/statsministerns kansli innehåller en stor andel yngre kvinnor. Och regeringen blev ju hyfsat jämställd, vad gäller ministerposterna (12 män, 10 kvinnor – varav i och för sig bara 4 departementschefer).

Men hur blir det på statssekreterar-posterna? Mycket riktigt, stark övervikt på så kallade gubbar, vad det verkar. Det ligger i och för sig i sakens natur att man väljer personer med gedigen erfarenhet av utredningar, planering och samordning, som kan sköta "back office"-arbetet åt ministern – så det är nog bra att man inte väljer några spolingar.

Jag kommer att fylla på listan vartefter namnen blir klara (eller vartefter jag hittar dem), i skrivande stund ser det – särskilt om man räknar bort statsrådsberedningen – inte särskilt jämställt ut. Kanske blir det fler gamla gummor de närmaste dagarna...

Uppdatering (när det nu var): Just nu 18–6 = 75 % män.

Uppdatering (12+14 oktober): De senaste tre utnämningarna har gjort att det nu står 17–9 = 65 % män.
(18 var felaktigt, eftersom jag korkat nog hade räknat Håkan Jonssons namn två gånger.) Jag gissar att Hans Jeppson får "ärvas" av den kommande handelsministern. Några poster återstår att fylla.

/Gunilla


Fredrik Reinfeldt, statsminister: Nicola Clase, Ulrika Schenström
Samordningskansliet: Anna-Karin Alterå, Helena Dyrssen, Michael Sandström och Jakob Forssmed

Anders Borg, finansminister: Hans Lindblad
Andreas Carlgren, miljöminister: Michael Arthursson och Elisabeth Falemo
Beatrice Ask, justitieminister
Carl Bildt, utrikesminister: Frank Belfrage (kabinettssekreterare)
Cecilia Malmström, EU-minister: Håkan Jonsson
Cecilia Stegö Chilò, kulturminister: Johan Tiedemann
Cristina Husmark Pehrsson, socialförsäkringsminister: Bettina Kashefi
Eskil Erlandsson, jordbruksminister: Rolf Eriksson
Gunilla Carlsson, biståndsminister: Joakim Stymne
Göran Hägglund, socialminister: Karin Johansson
Jan Björklund, skolminister: Bertil Östberg
Lars Leijonborg, utbildningsminister: Peter Honeth
(Maria Borelius, handelsminister: Hans Jeppson)
Maria Larsson, folkhälso- och socialtjänstminister: Ragnwi Marcelind
Mats Odell, kommun- och finansmarknadsminister
Maud Olofsson, näringsminister, vice statsminister: Jöran Hägglund och Ola Alterå
Mikael Odenberg, försvarsminister: H G Wessberg
Nyamko Sabuni, integrations- och jämställdhetsminister: Christer Hallerby
Sven Otto Littorin, arbetsmarknadsminister: Eva Uddén Sonnegård
Tobias Billström, migrationsminister
Åsa Torstensson, infrastrukturminister: Leif Zetterberg

2 comments:

  1. Hej, du har tagit med mig två gånger - iofs smickrande, men matematiken blir fel...

    Hilsen,

    Håkan Jonsson, statssekreterare för EU-frågor

    ReplyDelete
  2. Hej Håkan,

    Tack för påpekandet! Jag har strukit en av dig, så att du slipper jobba för två.

    Och nu ser jag att en uppdatering jag gjorde häromdagen med de statssekreterare som utsågs i torsdags inte kommit med. Återkommer...

    Gunilla

    ReplyDelete