09 October 2006

NYPL visar upp en ny sida

NEW YORK Idag fick hösten en knäpp här i New York och blev till sommar igen. Varmt, soligt, blå molnfri himmel.

Jag satt ju inne på FN-högkvarteret hela dagen, men nu på kvällen hamnade jag i alla fall i Bryant Park, som jag tycker är något av Manhattans hjärta (mellan 41:a och 42:a gatan, och 5:e och 6:e avenyerna).
Det är så varmt att jag inte behöver ha på mig mer ytterplagg än en sjal, och det funkade utmärkt att dricka en isig ananas-smoothie (med proteintillägg). Men det kommer ju bara att säga pang – så finns här en skridskobana, och kaféerna kommer att servera varm choklad.

I Bryant Park sitter massor av människor med sina bärbara och surfar – för att det finns gratis wifi, såklart, men också för att här vimlar av stolar och små bord på gräsmattan. (Eluttag saknas dock, som vanligt...så det gäller att ha fulladdade batterier.) Det är inte så dumt att sitta och skriva omgiven av stadens sus och brus och en massa skyskrapor – och på östra sidan av parken vetter baksidan av New York Public Library.

Jag har varit uppe i bibliotekets stiliga läsesal flera gånger – men först ikväll såg jag något jag aldrig sett tidigare, trots att jag varit i Bryant Park hur mycket som helst. Mellan de kanske 30 halvkolonnerna i fasaden är det helt uppglasat, det vill säga man ser in i bibliotekets innanmäte!
Och då menar jag inte den stiliga läsesalen, en av New Yorks mest kända interiörer, med sitt målade och guldornamenterade tak (som man ser in i högre upp i byggnaden) utan i vad som måste vara magasinen. Bakom stålinramade fönster: irriterande starka lysrör, långa rader av packade, grå metallbokhyllor, dammiga arkivhurtsar – otroligt fascinerande att det är de som utgör själva fasaden, bara man tittar! Jag antar att mina blickar tidigare dragits mer mot uteserveringarna framför...

Förresten så anmälde jag mig just – via datorn, och ja, jag betalade också, fastän man väl inte borde i ett öppet nätverk – till ännu en matlagningskurs på CIA ... nämligen denna endagskurs i november. Jaha, man får första fixen gratis, sedan blir man beroende och måste gå alla deras kurser. Det är nog så det funkar.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment