NEW YORK Just det, nu minns jag varför jag kom att tänka på goodie bags. Det var en lång artikel om dem i New York Times häromdagen – klicka här (åtkomlig för er som inte är prenumeranter februari ut, skulle jag tro).
Texten handlar om hur PR-firmorna fått hitta på nya tricks att smörja Hollywoodstjärnorna med, istället för goodie bags. Exempelvis att låta champagnen flöda i en specialinrättad klubbmiljö inför Oscarsgalan. Spa-behandlingar, kaviar och exklusiv underhållning. Åt dem som har skall varda givet.
“I think goodie bags are a bit last year, aren’t they?” säger en av PR-killarna. Men anledningen till att de skurit ner på dem är främst att skattmasen är stjärnorna i hälarna. INS, amerikanska Skatteverket, vill nämligen att innehållet i presentpåsarna ska förmånsbeskattas. Och det är enligt artikeln enklare att fastslå värdet av klockor och andra dyrbara presenter än förmånen att få hänga i en tjusig miljö.
Förresten – kanske borde Christer van der Kwast ha struntat i om det var bestickning när H&M bjöd en massa journalister på New York-resa och -hotell häromåret. (Jag skrev lite om det här, scrolla till slutet.) Istället kunde de ha upptaxerat journalisterna! Svenska presentpåsar är nog till skillnad från de i Hollywood inte så mycket att beskatta, men den där resan...
/Gunilla
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment