06 May 2007

Kulturskillnader i vardagen I

NEW YORK Som ni vet har jag bott i New York i över sex år. Ändå är det massor av saker i det amerikanska vardagslivet som jag bara inte förmår ta in. Dit hör måttsystemen!

Jag har mycket vaga hum om vilka sko- och klädstorlekar jag har, att vädret är behagligt om temperaturen är "in the 60's", kan göra en överslagsberäkning från "miles" till "kilometer" och vet att ett pund smör är 454 gram.
Men för det mesta känner jag mig helt förvirrad så fort jag ska köpa kläder eller råvaror i lösvikt, för att inte tala om tanka bensin. Värst var när jag gick en matlagningskurs på CIA – kände mig helt alienerad i köket, när man skulle grabba åt sig kärl och måttsatser i lämpliga storlekar, och jag inte alltid fattade om en viss ingrediens krävde en liten eller en stor skål.
Jag räknar självklart om alla priser från dollar till kronor, även om just dollar är det minst komplicerade att tänka i av alla enheter. Har ingen aning om vad jag väger i pounds (har i och för sig ingen aning om vad jag väger i kilo heller, couldn't care less) eller hur lång jag är i feet och inches (men jag vet att det är "5-something" och att de som är "6-something" är över enååtti, typ).

Jag trodde att det var något allvarligt problem på mig som inte klarat av att Anpassa Mig Kulturellt, men en svensk kollega som bott i USA i sisådär arton år försäkrade att hon har samma problem med att internalisera måttsystemen.

Mer om företeelser i New York som jag inte begriper kan ni läsa i den lista jag skrev häromveckan här.

För några dagar sedan var det dags för en djupdykning i de kulturella skillnaderna. Rapport kommer strax.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment