16 May 2007

Halvny bloggtrend: "Jag vill bli rik"-bloggar

NEW YORK Många tror mig inte när jag säger det, men jag har varit intresserad av privatekonomi nästan så länge jag kan minnas. Jag skrev till exempel mitt specialarbete på gymnasiet om ungdomars (brist på) bostadssparande, och kan idag ge finfina investeringstips på börsen till hugade vänner och bekanta. (Be warned, dock, jag chockerade min bankkontakt på SEB i Stockholm genom att visa mig vara extremt riskbenägen när han testade mig. "Vad tror du, jag sade ju att jag just kommit hem från en resa med landminor och tigrar och gerillasoldater i buskarna, varför skulle jag bli riskavert nu plötsligt?)

Dessvärre har detta intresse varit halvdött de senaste tio åren, då frilansjournalistiken tagit över all tid och energi (samt lämnat ytterst lite ekonomiskt utrymme över till något sparande...). Men nu försöker jag ta tag i saken, eftersom det är vi lågavlönade som har störst intresse av att åtminstone få god avkastning på det lilla vi tjänar. Jämför det jag skrev här om tjänstepensioner.

För att inte tala om ränta-på-ränta-effekten! Detta exempel är fantastiskt tydligt på vad en hög avkastning kan leda till på sikt (hög avkastning * lång tid = mycket pengar). Se även hur du på 50 år skaffar 103 miljoner genom att spara 6 000:–/månad här (dock bortsett från skatteeffekten).

På sistone har jag upptäckt ett för mig nytt fenomen i den svenska bloggfloran: Anonyma bloggar om hur den ena eller den andra gör för att spara pengar och bygga upp en liten förmögenhet och helst bli ekonomiskt oberoende.
Som läsare kan man följa bloggarnas fondval, månadsbudget, inkomster, matlåde-tillverkande ... och få en hel del mer eller mindre surrealistiska tips, typ att man ska äta sig mätt på frukten i arbetsplatsens fruktskålar eller gå upp klockan tre på morgonen för att dela ut tidningar.

Det är ett intressant blogg-fenomen, för det är ju ganska tabu att tala om pengar i det offentliga. På nätet vågar spararna blomma ut, inspirera varandra och berätta a) hur de sparar och /i vissa fall/ snålar för att b) de känner tillfredsställelse av att se kapitalet växa.

Exempel:

Hur jag blev rik
Finanskvinnans blogg
Miljonär innan 30
(Många fler liknande bloggar länkas till från dessa sidor.)

De är också intressanta, för att de som skriver har högst normala inkomster – för att inte säga låga, eftersom de studerar eller är i början av sitt yrkesliv. Man känner att de är ganska ... unga. Men förhoppningsvis lyckas de förmedla kloka spartips och inspirera andra, för svenskar är generellt dåliga på att spara.

/Gunilla

3 comments:

  1. Svenskar kanske är dåliga på att spara, men det är inte nödvändigtvis dåligt. För höga sparkvoter riskerar att minska efterfrågan och därmed farten i ekonomin, ett problem man har imånga asiatiska länder.

    Jag tror att man bör skilja mellan sparande och investeringar. Att bara spara är inte bra, men att investera och söka hög avkastning i förhållande till risk är positivt.

    När jag läser de där bloggarna du länkar till slås jag av att de har en lite skum inställning till risk och tar små risker i förhållande till sin långsiktighet.

    Det verkar snarast handla om en besatthet av att sänka sina utgifter, inte att få hög avkastning på investeringar.

    ReplyDelete
  2. Huvudet på spiken, Leffe! Jag håller med dig om allt. Visst är det investera man ska göra, inte spara. Och jag hör inte till dem som anser att konsumtion är av ondo...

    I och för sig verkar vissa av miljonär-wannabe:na vara ganska besatta av sina avkastningar också, inte bara av snålandet, så som de följer sina fonder på nätet... Men, man vill ju säga till dem: Satsa på aktiemarknaden, apropå ungas bristande koll på densamma (och det har jag också skrivit i en eller annan kommenetar till dem).
    Ett problem i den svenska ekonomin är ju till exempel att många entreprenörer, inte minst sådana med intressanta miljötekniska innovationer, haft svårt att få kapital eftersom det finns så få riskkapitalister. Trygghetsnarkomani, kanske?!, men de unga pengabloggarna kommer snart att lära sig ta högre risker! Av mitt eget privatekonomiska uppvaknande har jag lärt mig att man lär sig en hel del rätt snabbt, och att det finns en uppsjö av råd och dåd på nätet.

    ReplyDelete
  3. Hejsan


    Jag halkade in på den här bloggen av en slump och fastnade. Jag har några fribiljetter till ett seminarium i London/Dublin i år som jag önskar att ALLA borde gå. Låter som om ni som besöker den här bloggen skulle få ut mycket. Snälla, snälla hör av er om ni vill ha biljetter. De är värda 1 200 euro styck och jag vill så gärna att de kommer i rätta händer.

    Hälsningar

    Annelie Frank

    ReplyDelete