15 June 2007

Leffe: Varför ska vi bry oss om Kosovo?

NEW YORK Det finns en hel del reaktioner på Maciej Zarembas Unmikistan-reportage på nätet, till exempel detta som anklagar honom för djupt politiskt hyckleri.
Annars känns det som att snacket handlar mer om hur artiklarna andas Journalistpris än om själva sakfrågan (orkar tyvärr inte hitta källor till detta påstående, så ni kan uppfatta det som rätt ogrundat!).

Jag har mailat med Zaremba själv, och fått veta att texterna översätts till engelska och kommer att läggas ut på dn.se – men om de ska syndikeras och publiceras i andra europeiska tidningar, där de rimligen får större genomslag, framgick inte.

Själv ska jag troligen göra en viss liten uppföljning, genom en intervju med en person i FN-skrapan här i New York – vi får se hur det går med det.

I övrigt ger jag ordet till Leffe, som blivit en veritabel snyltbloggare!
Leffe, hoppas det är OK att jag lagt in din kommentar här. Tänkte att det vore synd om ingen hittar den /här/. Har redigerat lite-lite.

/Gunilla

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Jo, den anonyme kommentatorn hos Isobel har flera bra poänger, det där med källbristen är väl det som jag syftade på i min första kommentar, även om jag inte kokade ner det hela lika bra.

Rysslands tredskande (fint ord, sällan man kan använda det) är en intressant del. Men även detta är bara ytterligare ett skal på löken. Under allt ligger det faktum att det inte finns någon samhällsekonomi i Kosovo utöver den som är kopplad till de internationella insatserna (civila och militära) samt organiserad brottslighet med starka kopplingar till i synnerhet Schweiz.

Under detta är det ett klansamhälle, med extremt låg utbildningsnivå, ineffektivt jordbruk och viss gruvindustri.

Kosovo har alltid varit beroende av externa makter, under Jugoslavientiden och därefter. Och det sorgliga är att det idag inte finns några som helst positiva framtidsutsikter på den grundläggande nivån. Om det (mot all rimlig förmodan) blir fred och säkerhet i landet och Serbien skulle acceptera dess självständighet, vad sjutton ska folket i Kosovo då leva på? Det mest sannolika svaret just nu är "EU-pengar". Hur bra svar är det egentligen?

Men i sig är detta också det grundläggande hotet mot fred coh säkerhet i Kosovo, inga lokala politiker kommer att kunna leverera det befolkningen vill ha, det blir en tummelplats för populister/extremister som Kurti.

Och så länge som Serbien är som Serbien är så kommer gränsområdena i norra Kosovo att vara en tändhatt i denna krutdurk.

Även i fallet Serbien heter nyckeln ekonomisk utvecking och egen ekonomisk kraft – ett slut på biståndsberoendet.

Just nu anpassar sig hela regionen till omvärldens vilja och förmåga att leverera in resurser som föder korruption och organiserad brottslighet.

Man kan faktiskt ge Ryssland viss rätt i deras tveksamhet till att självständighet för Kosovo är rätt beslut just nu. Och bara för att Ryssland är ganska öppna med sina nationella egenintressen så betyder inte det att de länder som låtsas som om de inte har sådana intressen gör ett bättre jobb.

Men Maciej Zaremba gör kanske snarare ett reportage om FN än om Kosovo?

Det är i sådana fall också lite symptomatiskt. Vi bryr oss mer om FN än om Kosovo.

Jäklar, nu blev jag gnällig, mer än avsett, förlåt. Men det känns så jäkla hopplöst alltihop. Alla inblandade har andra intressen än Kosovo högre upp på sin agenda.

Den svåra frågan är kanske varför man ska sätta Kosovo högt upp på agendan?

/Leffe

4 comments:

  1. Hehe, du har nog rätt i att jag blivit snyltbloggare. Det är ditt eget fel för du prickar bra ämnen! :)

    Vad tycker du själv om just det underliggande, den långsktiga utvecklingsprognosen för Kosovo och att det talas så lite om den?

    ReplyDelete
  2. Jag tycker ingenting om någonting, jag är reporter och inte ledar-/kultur-/åsiktsskribent/opinionsbildare! ;-)
    Eller "en riktig reporter" som det stod i Neos medarbetarpresentation nyligen! :-)

    Men OK, jag har ju varit i Kosovo (om än blott ett par dagar) och kan väl säga att jag inte såg särskilt mycket förutsättningar för en långsiktig, hållbar ekonomisk utveckling. (I det vackra landskapet kunde man skönja en potentiell förutsättning för turism, men jag inser att så inte lär bli fallet inom överskådlig framtid.) Och det är väl som du säger att samhället anpassar sig till de pengar som strömmar in.
    Handlar ju inte bara om EU-bidrag, dock, utan också om pengar från familjemedlemmar i utlandet (remittances) och återvändare.

    Samtidigt vet jag inte hur pessimistisk man bör vara – se på Rumänien och Bulgarien där läget varit nog så eländigt, men som nu tycks booma på olika vis. Stämmer förvisso att Kosovo har sämre förutsättning på många vis...

    Varför det talas så lite om detta vet jag inte!!!

    ReplyDelete
  3. Haha , vad vet ni om kosovo igentligen???...

    ReplyDelete
  4. Tänk detta , Kosovo är ett nytt land , som alla länder var från början , och efter världskriget , det utvecklar sig , blir som alla andra länder efter ett tagg , bara och ge det en chans...

    ReplyDelete