06 January 2008

Vad sysslar Telia med?!

STOCKHOLM Jag har haft Telia som en av mina webbleverantörer länge länge, kanske tio år. Jag förstår faktiskt inte längre hur jag stått ut med en så erbarmligt dålig tjänst.
Deras webbmailsida (som jag tvingas använda när jag kollar mail på någon annan dator än min egen) är katastrofalt omodern, med samma usla brister och samma usla användargränssnitt och utseende nu som för tio år sedan. Tio år i webbvärlden! Alltså en evighet. Det är som om jag just köpt en Volvo som drivs med gengas eller skaffade en tidningsprenumeration som bärs ut med brevduva.

Och nu detta extrema strul. Först igår kunde nyhetsmedierna börja rapportera på allvar att Telias kunder drabbats av krånglande mailservrar. Ändå har problemen pågått i tre veckor, vilket Telia har varit medvetet om!
Först idag kommer det fram att 1 800 000 mail helt har försvunnit – för alltid! Och det skedde inte idag, utan den 3 januari. Men Telia mesar och säger i radion att de "ser mycket allvarligt på situationen" (citat fritt ur minnet).

Det är ett rent under att inte hundratusentals kunder, som betalar Telia dyrt för att deras kommunikation med omvärlden ska fungera, genast ger sig ut och rullar de ansvariga på Telia i tjära och fjädrar. En jäkla tur för dem att antalet viktiga mail förmodligen varit mindre än vanligt på grund av helgerna.

Som jag skrev i april förstördes min påskhelg totalt av Telias superstrul. Att situationen då "snabbt kunde lösas", som de nu påstår på sin hemsida, stämmer inte alls! Det tog flera dagar tills alla mail verkade ha droppat in.
Då hade de mage att hävda att de inte tänkte kompensera bristen på något vis, för att e-post bara är en "tilläggstjänst" när man har bredband hos Telia.
Hahahahaha, vad vet de om det?! Tilläggstjänst? Det är ju som att säga att man ringer samtal från sin telefon bara som ett tillägg till att man har en telefonledning.

Jag har förresten ComHem för mitt svenska bredband och Verizon för mitt amerikanska, använder alltså Telia enbart för att min egen domän från början har registrerats där. (Varför? Jo, ComHem påstår underligt nog att de inte kan ta över den, så jag har behållt Telia tillsvidare och betalar dem tusentals kronor om året. Kanske skulle jag kunna pruta på priset eftersom jag faktiskt aldrig använt någon bredbandslösning genom dem.)

Min mamma tillhör också de drabbade, vilket känns tråkigt eftersom det är jag som prackat på henne mitt domännamn.
Eftersom hon länge trodde att det var hon som gjorde fel när hon skulle kolla sina mail, eller möjligen att hennes DSL-modem krånglade, blev hon riktigt arg när hon igår insåg att det var Telia som felat. "De borde ha stora annonser i Svenska Dagbladet och DN så snart de inser att de gjort så mycket fel och att deras servrar kraschat, så att man vet!" sade hon. Mycket riktigt!

Teliasnubben talar i DN-intervjun om att de minsann informerat på sin hemsida. Men när vi igår eftermiddag kollade där under rubriken "driftinformation" påstods – helt felaktigt – att min mammas konto inte var ett av de drabbade.

Av Ekots hemsida framgår nu att Telia faktiskt tänker kompensera de hundratusentals kunder som drabbats av deras kraschade server genom att ge dem/oss ett presentkort på 200 kronor i Telias egna butiker. Tvåhundra kronor?! Wow, liksom. För mig har Telias strul genererat flera tusentals kronor bara i förlorad arbetstid – nu och i påskas. Vad eventuellt försvunna mail kan ha varit "värda" kommer jag aldrig att få veta.

Som avslutning tillåter jag mig att klippa in ett långt citat av Jinge, som jag håller med om:

Att Telia av alla företag misslyckats med dessa självklara säkerhetsregler reser givetvis allvarliga frågor om säkerheten i övrigt när det gäller Telias bredbandskunder. Har man samma slappa inställning när det gäller externa intrång i sina system? Ska möjligen Teliakunderna oroa sig varje gång åskan går, eller för att någon ska stjäla Telias e-postserver?

Att system går ner får man som bredbandskund vara beredd på, men man ska aldrig behöva riskera att e-posten försvinner från systemet. Till att råga på allt elände så erbjuds kunderna ett presentkort i närmaste Teliabutik för 200 kronor. Hade jag varit Teliakund så hade jag exploderat av ilska. Hur många av deras kunder har för alltid mist inkommande viktiga mail? Det är många som gjort det och det rimliga hade givetvis varit att bjuda på ett par månaders avgiftsfrihet, men icke. Kunderna ska skyfflas in i Teliabutiken och där tvingas köpa Teliavaror för det dubbla minst, för de har knappast telefoner som kostar enbart 200 kronor.

Telia har genom sin bristande professionalitet ”tappat bort” 1 800 000 e-postmeddelanden, rimligen kan aldrig de andra internetleverantörerna få bättre reklam än så.

Uppdatering (20 januari): Jag fick av någon anledning aldrig något mail från Telia om hur jag skulle göra för att få de där 200:– i kompensation, och såg framför mig hur jag skulle tvingas lägga ner dyrbar tid (troligen värd mycket mer än den summan) på att skriva och klaga på det.
Men idag var jag hemma hos mamma, och hittade ett mail från Telia i hennes dator (hon har fått en av de adresser på min domän som ligger hos Telia). Så nu vet jag hur man ska gå till väga för att begära stålarna. Hurra.

/Gunilla

14 comments:

  1. Ta det lugnt. Det är ingen fara på taket. Många mejl är räddade. Telia har en väl fungerande backup - hos NSA. Snart även hos FRA?
    Läs det senaste hos Pär Ström

    ReplyDelete
  2. Gillar du inte brevduvor ;).

    Bredbandsbolaget har en tendens att krångla också. När man ringer får man en hänvisning att kolla hemsidan, ja, men jag kommer ju inte åt hemsidan era jävla puckon. Men nåt sånt här har aldrig hänt. Fick jag ett presentkort på 200 kr så skulle jag banne mig skicka det tillbaka det och säga åt dem att stoppa upp det, ja, du förstår.

    ReplyDelete
  3. Nämn en mailtjänst som aldrig krånglat?

    ReplyDelete
  4. Fredrik,

    Intressant! Ska bli intressant att se om detta får genomslag i debatten här.


    Jessika,

    Jo, jag skulle nog gilla att få tidningen av en brevduva... Postdiligens kanske hade varit en bättre beskrivning av daterad service.
    Vi får se vad jag kan hitta på för 200 kronor..!? Det enda raka vore att de efterskänkte en rejäl portion av räkningen, tycker jag.

    ReplyDelete
  5. Jag kan VARMT, VARMT rekommendera en leverantör som heter www.one.com. Ett danskt företag som hette B-One när jag "köpte in mig" hos dem som min Webb- och e-postleverantör. De är såvitt jag förstår ganska stora, dessutom billiga (Jag tror mitt bolag betalar runt 12 kr/månad!), och de har ett fantastiskt lättadministrerat e-postsystem där man även kan lägga in "felstavade" adresser, dvs om någon skulle skriva 'Gunila' så kan du ordna så att det också kommer fram till din ordinarie adress. Med en egen leverantör riskerar man aldrig att tvingas byta e-postadress, så som jag tvingades göra med mina privata e-postadresser när jag bytte från Telia som internet-leverantör till Bredbandsbolaget. One.com är smidiga, snabba och har en superbra support när man ex vis har glömt ett password.

    Jag skulle inte byta bort dem mot någon annan idag ens om jag fick betalt för att byta. Inte ens om jag anstränger mig kan jag komma på någon enda sak att säga om dem som är negativ. Å det är banne mig unikt i internetvärlden.

    /Stefan

    ReplyDelete
  6. Dessutom kan du hos One.com välja att både ladda ner mejlen och att ta den via Webben. Bra när man reser.

    //S

    ReplyDelete
  7. Aha, one.com låter jättebra! Inte ofta man har sådana lovord om ISP:ar.
    Lite grann som PI (Personal Internet) som jag hade på mitt företag i mitten av 90-talet (tills jag bytte kontor och då till Telia som ISP tack vare att de erbjöd duo-abonnemang med telefonnummer och modemtjänst i ett). Det är nog klokt att ha leverantörer som vänder sig lite mer till företag än har en massa privatpersoner som kunder.

    Valet mellan webbmail och att ladda ner mejlen trodde jag att man hade oss typ alla leverantörer numera. I alla fall har man alltid haft det hos Telia (men OJ vad deras webbmailsida är urmodig).

    ReplyDelete
  8. Jag har Telia mobiltelefoni och hade till nyligen även deras "Unified Messaging" för mobilen. Bra såtillvida att man kan ha mobilfax och hämta upp faxen via nätet. Det vill säga när det fungerar klanderfritt. Å det gör det inte 20-30 % av gångerna. Dessutom seeeeegt och ålderstiget. Jag blir så less. Nåja, nu har jag skippat det där, men har kvar mobil- och faxabonnemanget. Jag kan plocka fram faxet varsomhelst i världen, bara det finns en fax i närheten. Nästa steg är att jag skall lära mig att hämta hem faxen till datorn direkt via mobilen. Om det fungerar vill säga ...

    Jo, Webbmejl har nog alla nuförtiden. Men jag har alltid föredragit att laddan ner till datorn var 5:e minut. Känns säkrare. Å Webbmejlen funkar ju om jag åker till New York. Till exempel.

    När det gäller one.com så fattar jag inte hur de kan sälja tjänsten för 144 kr per år. Till företag dessutom. Men de är stora och stabila och jag har haft det i flera år nu. Aldrig varit några problem. Å deras support är som en chattfunktion med en riktig människa - inte en maskinröst(där skulle Telia kunna lära sig!) i realtid.

    Min äldsta junior bokade en sajt hos dem kl 21 en kväll, via nätet. Morgonen därpå var den "going". Tar säkert lite mer tid och möda att flytta, men det var det värt. För mig i alla fall. //S

    P.S. Fick du mitt mejl om am presidentkandidatsnomineringarna eller försvann det i Telia-debaclet?

    /S

    ReplyDelete
  9. Notera bara att one.com är en hostingsajt, inte en ISP:are. För det har jag som sagt Bredbandsbolaget, som för mig funkat bättre än både comhem och Telia.

    /S

    ReplyDelete
  10. Rätt och riktigt. One är ett webbhotell och inget annat. Alltså Gunilla kan ha sin domän där, men inte använda dem som bredbandsleverantör.

    I likhet med Stefan har jag varit kund sedan de hette B-one. Då var de riktigt bra! Precis som beskrivs ovan , snabbt och smidigt och urbra på alla sätt.

    Men. I augusti får jag plötsligt hemsida och e-postkonto avstängt. Det vill säga - det tar ett tag för mig (en dag av felsökning eller så) att komma på att det är one som ligger bakom. Snubben på support insisterar på att han vill ha mitt lösenord. Nästa försök gick bättre såtillvida att denna gång fick jag frankt besked om att de stängt av mig därför att jag inte betalat. Vilket jag visst hade gjort - och det med råge!!! One skickar nämligen inte längre några fakturor, som b-one gjorde. Man får inkassokrav direkt. Och även om man betalar det omedelbums, kan man utan förvarning få sin sajt avstängd.

    Så min erfarenhet av one är inte helt positiv. B-one borde däremot hyllas för evigt.

    /susanna k - som gärna tar emot tips på ett bra webbhotell

    ReplyDelete
  11. PS ingen kompensation där heller - på det sättet påminner nya one om felia. Inte vet jag vilka mail jag inte fick, men de kunde varit viktiga. Sammanlagt rörde det sig om ett par- tre dagar då varken sajt eller e-post fungerade. DS

    ReplyDelete
  12. Jag får faktura som vanligt till den e-postadress jag uppgivit, naturligtvis en mejladress som inte är knuten till One. One och B-One är samma företag, de har bara bytt firmanamn.

    Lösenordsproblemet löste de på mindre än totalt 5 minuter för mig. Kommer inte ihåg hur nu, men de hade en enkel och smidig teknik för att hjälpa kunder med glömda passwords, allt i interaktiv chat med deras support. Fem minuter efter att jag pratat med dem var jag going igen.

    Lite tveksam om det är OK att klandra dem när man själv har missat, men jag har ju inte hela informationsklossen i ditt fall. Nåja, även solen har sina fläckar. Så kommer det alltid att vara. Hos mig behåller de högsta betyg tills vidare.

    Ha det bra i alla fall.

    /Stefan

    ReplyDelete
  13. Missat? Men HUR skulle jag kunna betala en faktura jag inte fått? När jag fick inkassot, betalade jag det omedelbums - d v s flera veckor innan de utan förvarning stängde av mina konton. På B-one skyllde de på inkassoföretaget - de hade tydligen glömt berätta att jag hade betalat.

    I övrigt har jag försökt tala om att chello inte finns längre (vilken nyhet!) och förgäves försökt få meddelanden från B-one till min nuvarande e-postadress (som de utan tvivel känner till, och dessutom hostar).

    Detta kan emellertid inte göras utan att jag skriver ett brev och skickar med KGL POSt till Danmark. Något jag hittills inte förmått mig till. På denna punkt erkänner jag mig fullt och helt skyldig.

    Och som sagt - B-one - det bästa som hänt!!

    /Susanna K

    ReplyDelete
  14. Jag hade inte tid läsa hela debatten men återkommer för
    här tycks det handla om likartade problem, som vi kan hjälpas åt att
    lösa :)
    mvh ejnar

    ReplyDelete