01 March 2008

Favorit i repris: om billigt New York-boende

NEW YORK Jag fick en förfrågan från ett av mina kusinbarn, nämligen unga fröken P M, och återanvänder mitt svar här.

(– – –) Två kompisar till mig i min klass ska ha sin praktik i New York och håller nu på att leta efter boende, har du något tips på vart man kan bo, hyra ett rum eller vandrarhem ?

Hej P,

Jag får ofta frågor om New York-boende och samlade häromåret en del svar här och här.

Jag hyr ut mitt sovrum/min lägenhet när så passar, men det blir nog lite dyrt för dina kompisar:
http://harlemhomeawayfromhome.blogspot.com
Kan vara bra att känna till dock, kanske som en akutlösning om de behöver bo någonstans några nätter i nå'n skarv och vill undvika läskiga vandrarhem (eller om deras föräldrar vill komma på besök).

Standard för bostadsmarknaden i New York är sedan några år Craig's List:
http://newyork.craigslist.org
Väldigt jobbigt att leta där, kan det vara, och ofta svårt från Stockholm eftersom man förväntas komma och kolla samt betala med check – men det är där det mesta av korttidsmarknaden befinner sig och man lär sig snart hur det funkar.
Det är dock ett oerhört tryck på Craig's List, annonserar man själv försvinner det snabbt nedåt i kronologin och man måste vara rätt aktiv. Finns också många lurifaxar på Craig's List (t ex Jonathan Fallon)!

Kanske kan det vara idé att försöka få till ett lägenhetsbyte genom Craig's List, om dina kompisar har egna bostäder i Stockholm?! Det är inte omöjligt att det finns New Yorkbor som gärna lånbyter i några veckor.

Svenska kyrkans anslagstavla är en klassiker, numera elektronisk – men tyvärr helrörig, så att senast inlagda annons hamnar nå'nstans mitt i (och inte syns):
http://www.swedishchurch.net/forum/kolla.asp?forumid=22
Förhoppningsvis får de ordning på det en vacker dag, för det blir lite mer avgränsat att söka i än Craig's List...

Se även alla tips på billiga hotell och vandrarhem på Olle Wästbergs hemsida! En del av våra tips överlappar. Jag tror tyvärr att flera av de rumspriser han anger gäller vid en kombination av lågsäsong + tur + att man är ute i god tid.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment