13 July 2008

Roveslickandet

NEW YORK Johan Norberg slår i en debattartikel i Aftonbladet fast att Kejsaren av Almedalen (som även fått epitetet "Sveriges nya mediedarling") var om inte naken så ganska avstrippad.
[A]bsurt nog var det den liberala tankesmedjan Timbro som bjudit in [Karl Rove] för att ge de borgerliga några tips från coachen. Bland annat stod lunch med moderaternas partisekreterare Per Schlingmann på agendan. Måtte han inte ha lyssnat.
Jag jobbade på Timbro under fem års tid och vi arbetade varje dag för motsatsen till vad Rove står för. Han är en maktspelare utan principer – utom i de fall han har dåliga principer.
(– – –)
Det strider mot den svenska mediebilden av Rove som ett pr-geni. Men långt ifrån att skapa en permanent majoritet ledde hans idéer till det republikanska partiets sönderfall. Demokraterna har en växande majoritet i kongressens båda kamrar och Bush är en av de mest impopulära presidenterna i USA:s historia. Republikanerna ville ha en ny Reagan, men Rove gav dem en ny Nixon.
Timbroanknutne Mattias Svensson drämmer till med en tes som många av mina kolleger nog inte frivilligt skulle hålla med om:
Kanske kan man helt enkelt formulera svensk journalistisk etikett som så att bjuder man in ett tillräckligt stort arsle så kommer de att slicka.
/Gunilla

No comments:

Post a Comment