08 October 2008

Donna Brazile for Vice President

NEW YORK Häromdagen skrev jag att jag hoppas att Barack Obama, om han vinner valet, inte anses ha lyckats enbart på grund av finanskrisen (se slutet av denna långa bloggpost). Obamas osannolika framgång hittills handlar om så många andra saker.

USA:s kanske skönaste politiska strateg, Donna Brazile – som jobbat med alla möjliga demokrater, och som var Al Gores kampanjgeneral 2000 – uttryckte det passionerat under ett New Yorker-symposium i lördags.
Där talade hon om hur hon hoppas att veckorna fram till valet kommer att handla om "idéer, inspiration, styrka och karaktär". Det vill säga att valet "tar henne framåt och inte bakåt" i historien. Och så berättar hon om hur hon som liten blev åtsagd av sin mamma att sätta sig längst bak i bussen, och beklagar ifall rasfrågor bubblar upp i valrörelsen igen framöver (vilket mycket väl kan hända). Det är lite osammanhängande, men det är glasklart vad Obamakandidaturen betyder för USA:s svarta. Jag antar att detta är ett praktexempel på så kallad identitetspolitik...

Donna Brazile föddes i Louisiana 1959, mindre än två år innan Barack Obama föddes på Hawaii. Se henne in action under fyra minuter här.

I maj var Brazile med i The Colbert Report och yttrade detta fantastiska citat, apropå det jag skrev här och apropå att hon som superdelegat inte ville ta ställning i primärvalet:
"Look, I'm a woman, so I like Hillary. I'm black; I like Obama. But I'm also grumpy, so I like John McCain."
Tyvärr tror jag inte att hon gillar den riktning McCains kampanj tagit på sistone. Men citatet finns i denna video (hon kommer med i programmet ungefär 3 minuter in, och citat ovan finns på cirka 3.50).

(Den här videon tycks försvinna hur många gånger jag än lägger in länken. Gå isåfall hit och kolla.)

/Gunilla

No comments:

Post a Comment