04 November 2008

Mer realistiskt: 378–160

CHICAGO För en dryg månad sedan spekulerade jag i att kartan med elektorsröster skulle se ut så här. Men den avspeglade inte riktigt hur jag då trodde att det skulle gå, utan var – som jag skrev då – ett sätt nå fram till det resultat som jag gissade på och tävlade med i början av juni (Obama 331–McCain 207).

Sedan dess har mycket hänt, och opinionsundersökningarna visade förstås redan i september att Barack Obama kommer att klara sig mycket bättre än vad jag kunde ana i juni. Exempelvis är det inget snack om att Nevada kommer att rösta blått. Indiana, Florida och Ohio är mer osäkra, men efter att ha träffat människor som kampanjat där känns det som att det kan gå vägen för Obama.

Så här är mitt försök till en mer aktuell gissning, denna gång utan koppling till junitävlingen (som jag för övrigt lär komma tvåa i, Andreas Henriksson lär vinna):


Nu har vallokalerna öppnat...och jag hoppas på någon liten överraskning. Blir det som ovan blir det alltför likt opinionsundersökningarna!

/Gunilla

No comments:

Post a Comment