14 January 2009

Länkar från Neo-seminariet om Gömda (uppdateras)

STOCKHOLM Jag är en aning utpumpad efter dagens moderatorsvärv – andra gången någonsin i mitt liv som jag ledde någon form av debatt eller liknande, vad jag kan minnas. (Den förra/första var ett mindre och inte så välbesökt seminarium på temat lobbying på Grävande Journalisters seminarium 2000 – nio år sedan.)

Men det verkar som om både paneldeltagare och publik blev nöjda. Läs ett referat hos Neo här! Mer kommer framöver, bland annat kanske ett klipp som avslöjar lite om hur det gick till när Aftonbladet skulle göra reportage om verkligheten (a k a Oxelösund).

Jag är uppriktigt förvånad över att Lena Mellin trodde att reportern Oisín Cantwell hade varit på plats där, för texten – som ledde till en löpsedel – är ju inte alls skriven som ett reportage (=fältarbete) utan som en nyhetsartikel (=OK med telefonintervjuer). När jag läste den före jul hade jag inte en tanke på att den skulle ha varit gjord någon annanstans än i Stockholm.
Nå, Aftonbladet kan förstås lätt revanschera sig på denna punkt. De har ju en av Sveriges absolut bästa fältarbetesreportrar i Peter Kadhammar – och han var med i publiken på seminariet. Skulle inte förvåna mig om han slår till med ett riktigt bra Oxelösundsreportage vilken dag som helst. Can't wait!

Drygt 100 personer tycks ha följt seminariet live, och ni kan även se det i efterhand hos Bambuser (det är fyra delar; börja nerifrån).

Min tanke var att det hela inte främst skulle bli någon slags "Liza vs Monica"-grej i första hand, ej heller att diskutera "vilka ord som borde ha stått på omslaget" – utan att ventilera mediernas makt och dramaturgi i både detta sammanhang och andra.
Flera personer som varit utsatta för mediernas makt på olika vis kom till tals, främst Mias son Micke och Elisabeth Hermon (dock ej Liza Marklund, eftersom Piratförlaget tackat nej till medverkan).
Det hade också varit intressant att diskutera olika politiska implikationer mer, som de Marielouise Samuelsson tog upp i sin utmärkta recension i Expressen, men det kommer säkert i debatten framöver.

TT Spektras två artiklar från seminariet finns hos ett antal tidningar, till exempel här och här. Känns kul att de förstod att det var en stor grej att Micke kom dit.

En liten kommentar i sammanhanget! TT Spektra har valt att inte publicera efternamnet på Mias son, "med hänsyn till Mias skyddade identitet". Det kan väl vara bra att vara försiktig, och hans efternamn är väl på sätt och vis irrelevant i sammanhanget.
Men hans mamma var aldrig gift med hans pappa, och det finns således såvitt jag vet ingen möjlighet att identifiera "Mia" via Mickes efternamn, Hjortsberg. Jag skriver det också som en förklaring till att vi inte hade något problem med att skriva ut efternamnet i vår deltagarlista som de närvarande journalisterna tillhandahölls.

Det skrivs även om seminariet på följande platser:
Andreas Ekström – Efter Neo

Paul Ronge
"Annika Widebeck ska ha en supereloge, du skulle ha sett henne idag på Neo då hon gick ut jättetufft mot sin chef Andreas Haglind (som faktiskt också skötte sig hyfsat). Och Lennart Ekdal var mycket proffsig när han slog fast sanningen att media ogärna gräver i andra medias felaktiga storys (som Lizas s k scoop om Elisabeth Hermon). Så 4:ans representanter var idag en behållning på Neo."

Maria Byström/Tinnitussan – Mia; sanningen om Gömda

Eva Westerberg

Johan Norberg – Medierna och makten
"Det blev ett skakande möte med individer som Marklund har krossat i vad som allt mer ser ut som en härva av lögner som bara uppmärksammades av offren själva och därefter bloggosfären."

SR P1 Kulturnytt
"Den blev också en helt egen förunderligt underhållande blandgenre. Ett rättegångsdrama mest, mot en icke närvarande Marklund, journalist och författare i tveksam blandning, där alla: publik, mediefolk, vanligt folk och panel glatt turades om mellan rollerna som åklagare, advokat och anklagad. Aftonbladet kom i bråk med TV4 om vem som gjort sämst research."

Min artikel om risken för sammanblandning av fakta och fiktion, av journalist- och författarrollen, kan ni läsa i dagens Göteborgsposten (själv köpte jag pappersvarianten på Centralstationen). Den blev jag nöjd med!
De litteraturvetare som jag intervjuat borde absolut synas mer i debatten, för de har studerat bland annat Gömda kritiskt i flera år. När ni läst texten kan ni repetera den bonusläsning jag lade ut här häromdagen.

Samma tidning har en recension av Lars Åberg här.

Fler länkar kommer:
Ingegerd Waaranperäs recension i Dagens Nyheter
Marielouise Samuelssons dito i Expressen
Intressant diskussion med Göran Hägg och Åsa Mattsson i TV4 Nyhetsmorgon!

/Gunilla

5 comments:

  1. Det var en intressant debatt! Framförallt hettade det till ett par gånger, när Aftonbladet ljög om att de hade varit i Oxelösund och intervjuat de inblandade. Samt när Andreas Haglind från TV4 emfatiskt förnekade att det skedde något ovanligt eller speciellt när ansvarige utgivaren med kort varsel stoppade ett reportage av Annika Widebeck om Gömda. Hur pass vanligt kan det vara att ansvarige utgivaren en halvtimme före sändning går in och ändrar urvalet av nyheter mot hela personalens vilja?

    ReplyDelete
  2. Kul att TV4:s lilla interndebatt gick hem! Var du där eller såg du det på nätet på något vis?

    ReplyDelete
  3. Länken till din utmärkta text i GP funkar inte för mig. Denna länk funkar dock:
    http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=121&a=469823

    ReplyDelete
  4. Självklart var jag där... Tyckte nog inte att versionen som ligger på nätet gav en riktigt rättvisande bild. Det hettade till rejält!

    ReplyDelete
  5. Ja, det gjorde det verkligen! En trist konsekvens är att jag blev dålig på att förklara Erica Lejonroos' bakgrund när hon begärde ordet. Det borde jag förstås ha gjort för att göra det förklarligt för publiken, men just då tänkte jag bara "oj, vi kan inte prata mer om TV4"...

    ReplyDelete