14 March 2009

Svensson i Sydsvenskan


NEW YORK Signaturen Bryt skriver: "Gå och handla pappersSydis! Den är med där. Och är alldeles underbar" apropå en text om Gömda som en av tidningens mer namnkunniga medarbetare lär ha skrivit, nämligen Per Svensson. Hoppas jag får läsa den, kan tänka att den hamnar på nätet i sinom tid.

Uppdatering I: Aha, Per Svensson visar tydligen hur Liza Marklund var direkt inspirerad av Betty Mahmoody och islamofobin i boken "Inte utan min dotter"! Mycket intressant.

Uppdatering II: Nu är jobbet ute! Artikeln finns här.

/Gunilla

2 comments:

  1. Lite som jag tog upp i Januari i min frågeställning till A Ehnmark i det han skrev på X-pressen inför debatten på Publicistklubben.: http://www.expressen.se/kultur/skribenter/andersehnmark/1.1437902/prosaisk-kravmarknng


    Min kommentar:

    "
    Postat av urbankid den 22 jan 2009 kl 00:14
    Det här handlar inte om prosa, roman eller reportage.
    Det här handlar om en politisk agenda och om vad man får påstå.. Beroende på om man är författare eller journalist. Jag har tidigare ? om det är skillnad på sanning för en journalist/författare. Skall etiken och moralen i det man påstår skilja mellan dessa 2 yrkesroller? Detta var halvsanning. Varför inte acceptera? varför gå i någon försvarställning?. Vem skyddar du? Vems rätt försvarar du? Vet du vad du håller på med och för vems skull? Väljer man att bara berätta en del så finns risken att man blir ifrågasatt oavsett det handlar om en journalist eller författare. jag kan inte förstå varför du skall försvara en Liza som författat en 1/2 sanning i en politisk agenda som författare och om du inte insett att det finns personer som blandats in i den påstådda sanningen som vill yttrycka sig hamnat i kläm, så ser du att det inte handlar om författarskap egentligen. Du vet skillnad mellan journalist och författare..
    ?
    Leroy"


    Jag kan bara beklaga att en riktig journalist eller författare inte kunnat välja att stå upp för sanningen eftersom det finns så många som faktiskt kan räkna ut hur det hela gått till och se skillnad mellan en karriar baserad på eget hårt arbete eller att man väljer korta utbildningar och enkla vägar.

    Hoppas verkligen att allt får flyta till ytan. för jag tycker att både författare och journalister borde ha etiska riktlinjer och moral. Att Liza sen hoppar mellan Journalistik och författarskap i agendan helatiden är ju helt fel och förkastligt och jag kan inte fatta att ansvariga utgivare tillåter det utan att fråga eller granska vad det baseras på? både då hon är författare och då hon är Krönikör/journalist. Var finns det sociala media ansvaret i det hon tillåts driva och skriva?

    Jag har sett ett fåtal bra våga och artikeln i Svenskan var riktigt riktigt bra.

    Per S tillhör numera skaran av journalister jag känner söker efter sanning även om det är kännsligt. Du Gunilla, Isobel, A widebeck, Ingrid carlq, A H R samt Oscar Julander och Monica A. T Perchan, Ramona, Unni, Agneta mfl.

    Jag blir glad att upptäcka att fler öppnar upp sina ögon och faktiskt ser. Fler och fler skriver.

    Inte undra på att historien växer och som jag tror saningen hinner ikapp förr eller senare pendeln slår tillbaka om du inte byggt din bas på stabil grund.



    Leroy

    ReplyDelete
  2. Skulle jag skrivit en bok själv skulle den nog hetat "Utan möjlighet för min dotter!" och då skulle jag nog skrivit den med Osama och Daddy om jag själv fått välja.

    Säkert skulle det kunna gälla många många andra.

    Både fäder och mödrar som utsatts för halvsanning och myndigheter och dolda agendor.

    Hoppas detta får ett slut och inblandade lämnar tillbaka rätten till barnen.

    Leroy

    ReplyDelete