06 April 2009

Vajsing


NEW YORK Eftersom jag har tillfälligt inköpsstopp just nu hade jag inte tänkt köpa något på Apple Store. Annars finns det som ni kan gissa – och för att fortsätta på textreklamspåret – många fina och rätt så nödvändiga saker där: snygga datorfodral, högtalare, scannrar, videokameror och såklart iPhones.

Jag skulle mest akut behöva en scanner, bland annat för att föra in arbetsprover och så'nt till min hemsida, och noterade att det rentav finns skrivare med scannerfunktion som är gratis eller väldigt billiga, om man samtidigt köper en dator.
Nå, det behöver ju inte jag, i alla fall inte just nu – men om det är någon som är på väg hit för att göra det kan ni ju höra av er. ;-) Jag har "corporate and government"-rabatt på Apple Store, vilket gör att prylarna i praktiken blir skattefria. Du får rabatten, jag får scannern. Hehe. Men det är nog mer komplicerat än det låter, med kuponger som ska skickas in hit och dit.

Ännu mer akut visade sig min sladd behöva bytas ut. Den har varit i dåligt skick en tid, men det har ändå funkat att ladda datorn. Idag har läget kraftigt försämrats, som möjligen framgår av den suddiga bilden, så det fick bli en ny.
Som vanligt måste man byta ut hela prylen, inklusive transformatorn. Nåja, jag skrotar inte den gamla, utan hoppas att det inte börjar brinna om jag har den som reservsladd hemma. Lite isoleringstejp bara, så slipper man i alla fall se eländet.

Och lite oförutsedd shopping var ju om inte annat ett bra sätt att fira min senaste betalningsanmärkning.
Japp, det kom en ny sådan idag; marginalerna var inte på min sida i förra veckan – som till stor del gick åt till wheelande och dealande med olika slags transaktioner hit och dit. Lite synd, eftersom tiden hade varit bättre använd på sådant man möjligen kan fakturera för.

En (1) enda dag för sent kom min betalning – på ett någorlunda ansenligt antal tusenlappar varav en hyfsat stor del kom från det stiliga stipendiet – in till Skatteverket. Vilket innebär att jag nu får leva med denna betalningsanmärkning till och med december 2012.
Inte en krona i kredit någonstans lär jag få till dess, inte hos någon seriös bank i alla fall. Och det finns inte enda sätt i hela världen att rensa registrena på den betalningsanmärkningen, så vitt jag förstår.

Kanske jag kan vända alltsammans till något positivt?! Typ sälja in nå'n krönika till Kronofogdens informationsskrifter, där jag använder mig själv som avskräckande exempel.

/Gunilla

2 comments:

  1. Om det var till Skatteverket betalningen var för sen kan jag förstå det! De har hopplösa betalningsrutiner.
    När det till andra institutioner tar ett dygn att registrera betalning på inkommande konto tar det på Skatteverket två eller tre. Pengarna går ut från mitt konto dag 1 och registreras dag 3 eller 4. Var är pengarna under tiden? Vem får räntan på dem? Förklara det, någon. Tidsmoms? Ett nytt sätt att finansiera verksamheten?

    Himla surt tycker jag.

    ReplyDelete
  2. Det har förhoppningsvis blivit bättre än förut. Har för många år sen handlagt mål i länsrätt där folk velat få bort restföring hos KFM (som leder till betalningsanmärkning hos UC mfl) men där detta var helt kört pga regelverket. Förra året ändrades dock reglerna. Gå till Skatteverkets hemsida, avdelningen rättsinformation, läs handledning skattebetalning avsnitt 22.9.

    Några intressanta bitar. Lagändringen 2008, som innebär större möjligheter för KFM att gallra i sina register. Jämför med din situation, överensstämmer de? Dessutom finns möjlighet att få en restföring sekretessbelagd om man betalar innan KFM hunnit vidta exekutiva åtgärder. För detta krävs dock att man inte haft betalningsanmärkningar sedan tidigare. Dvs. under dessa förutsättningar syns inte restföringen när UC mfl köper in uppgifterna från KFM.

    Sen stämmer inte riktigt verklighetsbeskrivningen från Gunilla/Pipopp.
    Förfallodatum för skatter är den 12:e, medan avstämningen är första helgen i månaden efter. Dvs. vid skatteverkets avstämning har det hunnit gå ett par veckor sedan förfallodagen.
    Missar man endast förfallodagen blir den enda konsekvensen att man måste betala ränta. Det är endast om man missar avstämningsdagen med 1 dag som det blir aktuellt med restföring och betalningsanmärkning. Då är dock betalningen runt 1 månad sen, och inte bara 1 dag sen...

    Men alltså. Se till att betala innan KFM:s betalningsfrist löpt ut, läs SKV-handledningen som jag tipsade om ovan. Dessutom ring och snacka med både KFM och Skatteverket.

    När det gäller Pipopps funderingar kring var pengarna tar vägen från det att betalningen avgår till dess den ankommer hos Skatteverket. En betalning från någon annan bank än Nordea till ett plusgiro-konto tar ett par dagar (plusgirot som tidigare hette postgiro innehas av endast Nordea). Och på motsvarande sätt funkar en betalning för en Nordea-kund till ett bankgiro-konto.
    - Nordea tar räntan på dröjsmålet att registrera plusgiro-kontobetalningen, de övriga bankerna får räntan på bankgirobetalningen.

    ReplyDelete