05 October 2009

Sista tuggan för Gourmet (amerikanska Gourmet!)


NEW YORK Det var väl inte alldeles oväntat att Medievärldens pappersupplaga läggs ned, efter alla röksignaler från TU de senaste månaderna – men jag blev smått chockad när jag såg att Gourmet ska läggas ned helt och hållet! Amerikanska Gourmet, alltså.

Så sent som i februari sade chefredaktören för konkurrenttidningen (på samma förlag, Conde Nast) Bon Appétit så här, enligt New York Times' medieblogg, apropå ryktena om nedläggning:
"...there’s all these rumors that are just ridiculous. I try not to pay attention to them, but you have to know — if you think of two of the most prestigious, credible, trusted magazines in the industry, you’re going to say Bon Appétit and Gourmet.”
Gawker hänvisar till "horrific recent ad declines" – det vill säga, annonsköparna har liksom försvunnit. Från Gourmet liksom annorstädes.

Faktum är att jag för bara två dagar sedan tecknade mig för en prenumeration – av bara farten samtidigt som jag beställde Vanity Fair eller Fast Company eller vad det var – men det stödet kom alltså lite sent...

Det här är för övrigt lite grann som när Bonniers lade ner Månadsjournalen.

Apropå Gourmet! Vi får hoppas att den svenska namnen, som jag skrivit för sedan 1999, håller lågkonjunkturen och strukturomvandlingen stången.
I det (näst?) senaste numret kan ni läsa mitt porträtt av Alice Waters och Chez Panisse i Berkeley – enligt en kompis som skrev: "Japp, det är ute. Recept på röran, fänkålssallad o äpplepaj. Snyggt utgjort. Och vilken intressant story!"

Jag har för övrigt medverkat i Medievärlden blott två gånger, med ett porträtt och ett debattinlägg. Det senaste halvåret har jag föreslagit flera reportage, om allt som händer på tidningsredaktioner i USA nu samt diverse innovationer i den amerikanska medievärlden – men det har inte funnits resurser att köpa in något.
Givet att TU utrett tidningen har redaktionen förstås också velat avvakta framtiden. Och nu är framtiden här. Svårt att tro att nättidningen kommer att ha resurser till att köpa in reportage och porträtt utifrån, men man ju alltid hoppas.

Sofia Mirjamsdotter kommenterar Medievärldens transformering här. Läsarna och de före detta prenumeranterna kommenterar Ruth Reichls Gourmet här.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment