06 October 2006

Dubbelt så många frilansjournalister – och de är kvinnor

NEW YORK Om den nya regeringen kan man säga mycket – men jag nöjer mig med att konstatera:
• att antalet före detta frilansjournalister såvitt jag kan se har fördubblats, från en (Jens Orback) till två (Maria Borelius och Cecilia Stegö-Chilò),
• att Fredrik Reinfeldt gör som jag önskat och överraskar en hel del (Andreas Carlgren, Stegö-Chilò) samtidigt som han tycks ha sammanvägt de olika partierna rätt briljant,
• att ständigt bespottade Expressen hade rätt i alla sina (om än ganska få) ministerspekulationer igår kväll (den enda läckan jag sett spår av! förutom såklart Jyllandsposten) samt,
• att SR:s Inger Arenander och Erixon högg rejält i sten om Carl Bildt. (Uppdatering: Jag är inte lika överraskad, eftersom jag förutsåg det här – men är ganska överraskad över att det gamla högerspöket tas emot så positivt av diverse vänstersympatiserande personer jag talat med eller läst, t ex Jonas Morian och Goesta).

Som jag skrev här har jag intervjuat en del av ministrarnas företrädare, främst i samband med möten i FN-högkvarteret. Jag har även träffat några av de nyutsedda i New York, när de var icke-ministrar (Fredrik Reinfeldt, Gunilla Carlsson, Cecilia Stegö-Chilò, Sven-Erik Littorin). Ska bli intressant att se vem ur regeringen som först dyker upp.

Förresten, det blir nog Carl Bildt som kommer först till USA, i alla fall. Det vore oerhört mediedramaturgiskt, hehe, om både han och Jan Eliasson är på plats i Washington i slutet av oktober. Det lär de vara, för då invigs Eliassons bebis House of Sweden.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment