14 May 2007

Reinfeldt-rapport

NEW YORK Idag talade alltså Fredrik Reinfeldt på "Svenskandelskammar'n"– ett ledigt tal om olika hjärtefrågor (relationen mellan jobb/bidrag/skatter/utbildning, och vilka grupper regeringen vill ska arbeta mer: unga, kvinnor, pensionärer, invandrare).

När jag porträtterade honom för tidningen Civilekonomen i fjol skrev jag att han framstår litegrann som en ståupp-komiker, och det var likadant nu. Fast mest av allt är han ju ändå en riktigt slipad politiker, som bemöter alla invändningar innan de framförs.

Vi journalister (särskilt jag) vred oss av skratt när han efter en publikfråga avslöjade vad som överraskade honom mest som ny statsminister – det var att två av hans ministrar tvingades avgå efter en vecka. Och det var ganska roligt och självdistanserat när han, apropå regeringens usla opinionssiffror, raljerade över hur det ibland i den svenska debatten låter som att vi inte behöver ordna något val 2010 – det verkar som att bara är att genast räcka över nycklarna till Mona Sahlin då, liksom.

Gissa om mina kolleger trevade efter anteckningsblocket när det blev tal om förmögenhetsskatt...
En av de många utlandssvenskarna i publiken berättade om hur Olof Palme vid ett motsvarande möte på Handelskammaren en gång låtit dem förstå att de inte var välkomna att flytta hem till Sverige igen, om de inte var villiga att betala förmögenhetsskatt. Kjell Olof Feldt hade senare varit inne på samma linje – men Reinfeldts hållning var en annan (och för säkerhets skull förklarade han för utlandssvenskarna, som inte alltid har full koll på vad som händer i den svenska politiken, att även arbetarrörelsen ändrat sig en hel del på den punkten sedan 70-talet)!

Hmmm...nog blir det ändå konstigt när åsiktsgemenskapen blir så kompakt, jag gissar att 90 procent av lunchgästerna röstat på (m) sedan Jarl Hjalmarssons dagar.

Fredrik Reinfeldt var för dagen iklädd alliansorange slips, och förärades efter sitt framträdande med en handelskammarslips – med små söta svenska och amerikanska flaggor på. Den kan han kanske ha på sig i Vita huset när han ska träffa president Bush?

Inga reportrar fick bevaka måndagens möte som statsministern med FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon, men fotograferna fick vara med när de tu skakade hand. Jag hade inte ackrediterat mig som fotograf, och missade därmed en chans att spana på Ban Ki-moon – men det blir förhoppningsvis fler tillfällen. Jag lyckades i alla fall kila in som hastigast i delegatsloungen utanför säkerhetsrådet – innan jag insåg att det var statsministern och hans följe som skulle vänta där, inte journalisterna.

Sedan fick jag posera som "norsk Unicef-anställd brud", utanför FN-huset, så att den blivande bröllopsfotografen kunde mäta ljuset inför en fotosession i helgen. Det var en toppendag för FN-husfotografering, med alla de 191 flaggorna smattrande i vinden. Jag försökte se ut som världsreporter på mellanlandning i New York mellan olika spännande uppdrag.

Sedan vidtog en avslappnad pressträff på svenska FN-missionen. Vad Fredrik Reinfeldt sade har väl rapporterats framlänge och baklänges vid det här laget (miljö&klimat och klimat&miljö, Sudan, Vita huset, Arnold Schwarzenegger, Annika Östberg, Mona Sahlin etc) så det ska jag inte trötta er med.

Fast det var lite komiskt när han talade om att han och Ban Ki-moon talat om Kosovo, inte minst inför Carl Bildts besök i New York i slutet av veckan, och hur det ska skickas en trupp med mest afrikanska soldater dit...
"Ehhhh.... pratar du inte om Sudan nu..?" undrade en förvånad politisk kommentator – och så var det såklart. Statsministern fick backa bandet och tala klart om Kosovo, sedan börja tala om Sudan.

Som jag avslöjade häromdagen
lider jag av tvångstankar. När jag vistas i samma rum som Fredrik Reinfeldt – vilket strängt taget inte hänt många gånger – handlar de alltid om att jag ska börja babbla med honom om att vi minsann haft samma lågstadiefröken. Eller att jag tvångsmässigt ska fråga ifall han kommer ihåg min syster från när de gick i femman. Eller att jag minsann vet att han och hans familj bodde på Intagsgränd innan de flyttade till Täby.

Men som tur är har det inte hänt. Idag frågade jag istället mer korrekt om den borgerliga regeringens syn på multilaterala samarbeten. Och ja, Reinfeldt kan nog påstås vara smygsosse även på den punkten. We like FN.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment