19 June 2009

Sahlin och Ulvskog sänken i sina kommuner

NEW YORK Lite mer valnörderi... I samband med valet skrev jag om hur socialdemokraterna blivit blott fjärde största parti i Stockholms stad.
Det dåliga resultat gäller förstås även många kranskommuner i Storstockholm, men jag har inte kollat så mycket på de siffrorna ännu. Nu hittade jag dock siffrorna i Nacka kommun, det vill säga Mona Sahlins hemkommen. Där är socialdemokraterna också blott fjärde parti, efter moderaterna, folkpartiet och miljöpartiet, alltså precis som i Stockholm.
Det verkar som om folkpartiet fått sina nya väljare av moderaterna, och miljöpartiet av socialdemokraterna. Socialdemokraterna är blott dubbelt så stort där som Piratpartiet! Fast det är förstås även Christian Engströms hemkommun (men Piratpartiet gjorde ett sämre resultatet i EU-valet i Nacka än i riket som helhet).

Enligt bloggen jag länkar till ovan – som drivs av folkpartiet i Nacka – har socialdemokraterna tappet hela 7,0 procent jämfört vad riksdagsvalet 2006 (efter vilket ju Mona Sahlin ju tillträdde).
Det gjorde mig nyfiken på ifall Nacka skilde ut sig i minus-statistiken för EU-valet. Mycket riktigt, det gjorde det – även om skillnaderna inte är abnorma så är de intressanta (åtminstone för valnördar). Nacka finns med bland de fem kommuner i Stockholm läns tjugosex, där nedgången för socialdemokraterna är som störst. Det gör även Solna, Marita Ulvskogs hemkommun. Se tabellen nedan som jag gjort, med hjälp av data från Valmyndigheten.

Detta har säkert en massa s-analytiker och s-bloggar, för att inte tala om m-dito, säkert redan kommit på. Fast isåfall har jag missat det, så jag kunde inte låta bli att nörda loss lite.

Hm, om andan faller på kanske jag även totar ihop en tabell för moderaterna... Och kanske borde jag omskola mig till valforskare, hehe. Den som vill läsa fler nördiga inlägg på detta tema kan med fördel kolla in Henrik Oscarssons blogg.

/Gunilla

P S "Sänke" är en statsvetenskaplig term, som syftar på ifall en viss politiker är till nytta för sitt parti som röstmagnet eller ej. Motsatsen kallas "flöte".


Socialdemokraternas resultatet i EU-valet den 7 juni 2009, kommunerna i Stockholms län

No comments:

Post a Comment